~ iSu ~ ::_RuMaH vs DeWaN_::
Senang buat di dewan, tidak penat kita mengemas rumah. Tetapi tetamu hanya makan-makan di dewan lepas itu terus pulang. Bagaimana dengan rumah kita?
Tiada lagi rasa kemeriahan kenduri kendara....Menggunakan dewan orang ramai sebagai tapak menyambut tetamu pada kenduri kahwin sudah menjadi amalan biasa. Ramai yang berpendapat, memang mudah buat kenduri di dewan. Menempah dewan juga jauh lebih murah berbanding dewan 'ballroom' hotel.
Kini keluarga pengantin merasa tidak mengapa menghias dewan (yang ada court badminton) dengan bunga manggar, arch berbunga di pintu masuk serta pelamin indah. Penulis pernah menghadiri satu majlis di dewan orang ramai yang lampunya dimalapkan dan diletak lilin atas setiap meja makan.
Memang romantik, suasana asal dewan langsung tidak kelihatan. Cuma agak panas walau ada kipas. Itu saja kelemahan ketara jika majlis dibuat siang. Jika malam, masalah 'kepanasan' tidak mengganggu sangat tetamu dan tuan rumah."Kenduri di dewan juga menyelamatkan rumah kita.
Yalah, rumah kita kecil, mana mampu memuatkan hampir seribu orang sekaligus. Lagi pun kita tidak perlu risau tentang keselamatan rumah yang diserbu orang, tidak risau barang hilang atau berlaku kecurian waktu 'rumah terbuka' itu.
Dan juga, kerja mengemas rumah juga tidak perlu. Kebersihan dan acara basuh pinggan mangkuk semuanya diselesaikan katerer yang diupah di dewan!" Cerita Hamidah Arshed yang sudah dua anaknya mengadakan majlis kenduri di dewan orang ramai.Hapipah Ismail pula; "Cuma majlis nikah diadakan dirumah.
Diikuti majlis doa selamat serba sederhana dan tetamu jemputan juga tidak begitu ramai. Besoknya kenduri kendara semua termasuk bersanding dibuat di dewan. Waktu majlis saya dulu, di dewan itu ada satu bilik khas yang lengkap bilik air. Besar juga biliknya, ada cermin dan kipas. Jadi bilik itu kami jadikan tempat meletak barang dan berganti pakaian. Lepas guna terus kunci jadi privacy lah."Ada yang tidak kisah rumah bersepah, pasu pecah, perabot lunyai dilanyak budak-budak.
Bagi mereka itulah 'kemeriahan' majlis perkahwinan yang perlu dilalui, yang meninggalkan pelbagai memori - indah atau parah! Biasalah penah mengemas selepas majlis. Penat tetapi gembira. Betulkah begitu?Apakah majlis perkahwinan di dewan membuatkan silaturahim kita semakin menurun? Kita sepatutnya ke rumah pengantin dan meraikannya di rumahnya sendiri. Datang jauh-jauh hendak juga tahu mana satu rumah si pengantin.
Tiba-tiba, kita dijamu di dewan dan kenangan berkunjung ke negeri orang menghadiri walimatulurus hanya kenangan menjamu selera di dewan!
Elokkah budaya baru 'berkampung' di dewan ini diteruskan?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: