~ ExAm ~ ::_KeLeBiHan PeNunTut IlMu_::
Islam merupakan agama samawi yang memberikan perhatian yang cukup tinggi terhadap ilmu pengetahuan, bahkan ia juga menyeru dan meransang umatnya serta memberi kedu dukan yang tinggi bagi sesiapa yang melibatkan diri dengan ilmu pengetahuan. Bagi sesiapa yang pernah menyelidiki agama-agama sebelum kelahiran Islam atau membaca kitab-kitab suci mereka, maka bertambahlah kepercayaan pengkaji tersebut terhadap keagungan dan kemurnian Islam dalam perkara ini.
Sekiranya anda membaca kitab suci agama Kristian (Perjanjian lama atau baru), retina mata anda hampir-hampir tidak akan bersua dengan kalimah-kalimah seperti akal, fikiran, perhati, dalil, ilmu, hikmah ataupun pecahan daripada kalimah-kalimah ini dan seumpamanya.
Para pengkaji al-Quran telah merumuskan beberapa penemuan kajian mereka berkaitan dengan aspek ilmu dan pengetahuan ini, sebagaimana yang tertera pada jadual di bawah:

Kalimah Sebutan
::_Ilmu ::_80 kali
::_Akal ::_Ratussan kali
::_Kata terbitan kalimah ilmu ::_49 kali
::_alBab (yang berakal) ::_16
::_Nuha (akal) ::_2
::_Fikir dan kata terbitannya ::_18
::_Faqih dan kata terbitannya ::_21
::_Hikmah ::_20
::_Dalil
::_7

Malah banyak lagi kalimah yang boleh disamakan dengan kalimah ilmu seperti ‘lihatlah’, ‘perhatikanlah’.
Jika diperhatikan pula dalam sunnah Rasulullah, kita dapati para ulama telah menyusun dengan baik setiap kupasan ilmu mengikut bab dan bahagian masing-masing di dalam kitab mereka. Terdapat bahagian khusus berkaitan dengan ilmu seperti ‘Kitabul Ilmi’ dan ‘Kitabul Thaharah’.
Terdapat begitu banyak hadis yang dibicarakan dalam bab ilmu ini termasuklah 30 buah hadis yang dmuatkan di dalam kitab hadith Sahih Bukhari, begitu juga di dalam kitab ulamak hadis yang lain seumpama Kitab karangan Ibnu Muhammad bin Sulaiman yang menghimpunkan 150 buah hadis dalam kitab ilmu.
Bukan itu sahaja, terdapat banyak lagi hadis yang berkaitan dengan ilmu tetapi tidak diletakkan dalam bab ilmu seperti hadith yang berkaitan dengan urusan dunia yang diserahkan kepada umat Islam untuk menguruskanya.
Dengan pendedahan ini menunjukkan bahawa Islam tidak menolak ilmu dan pengetahuan, bahkan Islam amat menyanjung tinggi penuntut ilmu dan penyebar ilmu. Terdapat banyak hadith Nabi s.a.w dan ayat Al-Quran yang menerangkan kelebihan ilmu dan kedudukan ulamak di sisi Allah dan manusia, di dunia atau akhirat.
Firman Allah SWT:
“Katakanlah: Adakah sama orang–orang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui. Sesungguhnya orang- orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang- orang yang berakal sempurna.” [Azzumar:9].
Firman Allah SWT:
“Allah menerangkan (kepada makhluknya dengan dalil dan bukti) bahawasanya tiada Tuhan yang yang berhak disembah melainkan dia, yang sentiasa mentadbir seluruh alam dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian ), tiada Tuhan (yang berhak di sembah ) melaikan Dia, yang Maha Kuasa lagi Bijaksana.” [Ali Imran:18]
Betapa jelas, Allah meletakkan orang yang berilmu di tempat ketiga yang menyaksikan keesaan Allah selepas para malaikatnya. Ini menunjukkan betapa besar dan tingginya kedudukan orang berilmu di sisi Allah.
Allah SWT berfirman lagi bagi menunjukan kemuliaan orang yang berilmu:
“Sebenarnya orang yang menaruh takut dan bimbang (melanggar perintah) Allah daripada kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu.” [Faatir:28]
Takut merupakan buah kepada makrifah, sesiapa yang mengenali Allah, maka dia akan takut kepadaNya dengan sebenar-benar takut. Manakala mereka yang jahil tentang ketuhanan Allah, mereka tidak takut kepadaNya, seumpama seorang kanak-kanak yang memegang bara api sehingga melecur tangannya kerana tidak tahu apa yang dipegang olehnya.
Inilah kelebihan yang diberikan kepada orang yang menuntut, menjaga dan menyebar ilmu kerana Allah. Bukan itu sahaja, Islam menyatakan juga mereka yang terlibat dengan ilmu ini lebih baik dan mulia daripada melakukan ibadah seribu rakaat solat sunat dan ganjaran pahala mereka juga sama dengan mereka yang keluar berjihad di jalan Allah SWT.

Kondisi kita kini selaku penuntut ilmu di sebuah institusi Islam tertua di dunia, Al-Azhar yang merupakan benteng dan tembok Islam di waktu ini merupakan satu keberuntungan. Al Azhar memelihara warisan ilmu-ilmu Islam disamping memberi pengetahuan dan ilmu semasa kepada penuntutnya. Para pensyarah, tenaga pengajar dan ulama dari universiti ini menjadi rujukan di seluruh dunia. Tidakkah kita berasa bertuah dapat menuntut di pusat pengajian ini?
Semestinya tanggungjawab untuk belajar dan menuntut ilmu dengan bersungguh-sungguh, meng’ilmamkan’ apa yang dipelajari seterusnya mengamal dan menyebarkan ilmu yang telah dikuasai dapat kita hayati. Tanggungjawab ini lebih terasa dan memang perlu berasa demikian kerana ilmu yang kita pelajari ini adalah ilmu Agama Islam yang berteraskan warisan ilmu Islam sejak zaman- berzaman.
Sekiranya diperhatikan kepada hukum Fardhu Kifayah, di kalangan ummat Islam mestilah ada seorang ‘alim’ yang dapat menyelesaikan permasalahan mereka dalam perkara akhirat mahupun dunia. Jarak yang ditentukan oleh para ulama ialah sejauh 2 marhalah mesti ada seorang ‘alim’ yang dapat menjalankan tugas ini.
Sempena imtihan yang bakal menjelang ini, marilah kita sama-sama bermuhasabah kembali tujuan kita belajar di Al-Azhar ini, disamping memikir dan membincangkan bagaimana kaedah yang terbaik untuk memantapkan penguasaan ilmu kita. Khazanah ilmu inilah yang menjadi bekalan sewaktu kita bergelanggang dalama arena dakwah di tanahair kelak. Bersabarlah seketika dalam menuntut ilmu di usia muda. Peluang seperti ini tidak akan berulang untuk kali yang keduanya seumur hidup manusia.

Imam Syafi’e pernah bersyair:
Sesiapa tidak mahu merasai kepahitan belajar yang seketika cuma # ia akan meneguk kehinaan jahil di sepanjang kehidupannya.
Sesiapa yang luput mempelajari ilmu di waktu muda # Maka bertakbirlah empat kali (sebagai simbolik) di atas kewafatannya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: