~ aRtiKaL ~ ::_SeSaLnYa TaPi...._::
Pernahkah kita bertanya kepada diri kita sendiri, kenapa kita perlu bertaubat? Apa reaksinya?
Apakah kita merasa perlu bertaubat sesekali atau melakukannya terus menerus?
Mungkin, ada orang yang menganggap tidak perlu bertaubat terus-menerus. Ada juga yang merasa sangat perlu melakukannya. Bahkan jika mungkin, ingin melakukannya setiap saat.Bagi yang merasa tidak perlu mengulang-ulang taubat, alasannya, pasti kerana mereka merasa tidak ada kesalahan yang menjadikannya perlu sentiasa memperbaharui taubat. Tapi bagi yang merasa sangat mementingkan taubat, itu dilandasi kesedaran sebagai manusia mereka tidak terlepas daripada kekhilafan. Apalagi kesalahan kepada Allah Maha Pencipta.
Apabila kita melakukan kesalahan kepada seseorang, cara terbaik untuk menyelesaikannya adalah dengan meminta maaf. Meminta maaf, pada mulanya memang sangat berat. Ini kerana adanya rasa malu dan sebagainya. Tetapi apabila dilakukan, ternyata itu lebih bermanfaat.Fikiran menjadi lebih tenang, dan jiwa menjadi tenteram. Suasana hati pun automatik menjadi damai. Itu pasti. Sebaliknya, andai kita menunda kemaafan kepada orang tersebut, hati kita akan penuh dengan perasaan kacau-bilau dan gelisah.
Jika terhadap sesama manusia kita sanggup meminta maaf, hatta atas kekhilafan yang kecil, apalagi kesalahan yang berkait dengan Allah SWT. Sepatutnya kita lebih segera lagi meminta ampun. Ini kerana tidak ada manusia yang tidak bersalah, bahkan sesiapapun manusia sangat banyak memiliki kesalahan dan kekurangan di hadapan Allah.
Hanya Rasulullah yang bersifat ma’sum, terlepas daripada kesalahan dan dosa. Setiap Nabi dan rasul yang diutus Allah ke muka bumi, sentiasa bertaubat dan memohon ampun kepada Allah.Apapun anggapan orang, manusia sebenarnya sangat banyak melakukan kesalahan dan dosa. Ada ulama yang mengatakan bahawa manusia itu, kedipan matanya sudah dapat mengandung dosa.
Dosa mata dengan penglihatan, dosa telinga dengan pendengaran, dosa tangan dengan perbuatan, dosa kaki dengan langkah dan gerakan, dosa hati dengan niat dan maksud, dosa lidah dengan tutur kata dan sebagainya.Ada orang yang menganggap melakukan dosa kecil itu merupakan kesalahan yang remeh dan kerananya tidak akan memberi apa-apa kesan.
Walhal, orang yang menganggap kesalahan yang dilakukan sebagai dosa kecil, sebenarnya sangat mungkin ia telah memiliki dosa yang besar. Dosa kecil, ibarat debu berterbangan yang melekat pada kain.
Jika dibiarkan terus-menerus, kain itu pun akan menjadi kotor juga.Ilustrasi seperti itu yang digambarkan oleh Rasulullah SAW. “Sesungguhnya iman itu muncul dalam hati bagaikan sinar putih. Kemudian dosa muncul pada hati seperti titik-titik hitam. Lalu merebak sampai seluruh hati menjadi hitam legam”.
Perkara ini menjadi sebab bagi orang yang menggunakan fikiran sihat, tidak mahu mengisi waktu-waktunya dengan perbuatan yang sia-sia seperti mengumpat atau mencari kesalahan orang lain. Dia lebih berharap agar menjadi orang yang lebih disibukkan oleh kesalahan peribadi daripada kesalahan orang lain.Allah SWT berfirman, “Siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itu adalah orang yang aniaya”. (QS Al-Hujurat:11)
Mengetahui besar dan bahaya dosa, merupakan langkah pertama seseorang untuk meninggalkan dosa. Hal ini yang dimaksudkan oleh Imam Al-Ghazali dalam tahap ilmu (mengetahui). Ertinya, seseorang tidak akan melakukan taubat kecuali setelah dia menyedari bahaya dosa.
Daripada kesedaran ini, seseorang akan menjauhi segala kemaksiatan, menyesalinya, dan bertekad untuk tidak melakukannya pada masa akan datang. Rasulullah bersabda, “Taubat itu adalah penyesalan” (HR Ibnu Majah dan Ibnu Hibban dan Al-Hakim dengan sanad sahih)
Mempercayai dosa sebagai racun mematikan, termasuk kesinambungan iman. Rasulullah SAW pernah mengaitkan berkurangnya kesempurnaan iman dengan perbuatan maksiat. “Seseorang tidak mungkin berzina, sedangkan dia orang yang beriman”. (Muttafaq alaih)
Secara timbal balik, perbuatan zina itu akan mengurangi iman seseorang.Orang yang melakukan zina, sama sahaja dengan tidak mempercayai larangan Allah SWT. Allah SWT melarang zina, antara lain kerana zina akan melahirkan banyak bahaya pada pelakunya, mahupun masyarakat. Sama dngan seorng doktor yang menyatakan, “Jangan sekali-kali minum ini kerana ini adalah racun yang membunuh”. Pesakit yang tetap meminum racun, sama ertinya dia tidak percaya dengan nasihat doktor. Atau dia tidak percaya bahawa kata-kata doktor itu benar.
Daripada analogi sederhana ini, pelaku kemaksiatan bererti menderita pengurangan iman. Bayangkan, keadaan ini kita alami ketka tiba pada batas usia ayang Allah berikan.
Imam al-Ghazali berkata, “Orang yang tidak segera bertaubat terancam bahaya besar. Hatinya menjadi gelap dan berkarat. Kemudian bila dia sakit atau mati, bererti dia mengadap Allah dengan hati yang tidak sejahtera”.
Dan itu pula sebabnya, al-Ghazali menyatakan bahawa taubat wajib dilakukan terus-menerus, dan sesegera mungkin.Tidak ada seorang pun yang mengetahui bila datangnya ajal. Hikmah yang paling utama adalah, agar setiap manusia berusaha melakukan amal soleh sepanjang hidupnya. Rasulullah SAW selalu berdoa agar baginda menghadap Allah SWT dalam keadaan yang baik. Baginda kerap mengucapkan, “Ya Allah, jadikanlah kebaikan itu pada penghujung umurklu. Ya Allah, jadikanlah kesudahan amalku itu adalah redha-Mu. Ya Allah, jadikanlah saat yang terbaik bagiku adalah saat menemui-Mu”. (HR Tabrani)
Dalam hadis lain disebutkan munajat Rasulullah SAW, “Ya Allah jadikanlah kebaikan itu pada penghabisan umurku. Dan kebaikan amalku adalah kesudahannya, dan waktu yang terbaik adalah saat menemui-Mu”. (HR Tabrani)
Demikianlah untaian doa utusan Allah SWT yang telah dijamin keselamatan hidupnya, di dunia dan di akhirat. Baginda juga kerap memotivasi umatnya agar memiliki akhir yang baik dalam hidup. Suatu ketika, Nabi SAW bersabda, “Jika Allah menghendaki kebaikan pada seorang hamba-Nya, maka ia akan menggunakannya”. Para sahabat lalu bertanya, “Apa maksudnya ya Rasulullah?” Rasul kemudian menjawab, “Allah akan menjadikannya beramal soleh, lalu Ia wafatkan pada waktu itu”.(HR Tirmidzi)
Oleh itu, menurut Rasulullah, nilai kebaikan seseorang tidak dapat ditentukan, sebelum diketahui bagaimana akhir hayatnya. “Jangan terburu tertarik dengan amal yang dilakukan seseorang, sebelum engkau melihat bagaimana akhir hidupnya”. (HR Ahmad)
Apabila tidak ada yang tahu tahap atau batas usia manusia, dan tidak ada manusia yang suci daripada dosa, kenapa kita harus menunda-nunda taubat. Segeralaah memohon ampun, beristighfar pada Allah. Semoga kita termasuk hamba-hamba-Nya yang diberi kurnia, menemui-Nya dalam keadaan yang paling baik. Amiin.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: