~ IssUe ~ :- MaLu? SiApa leBih MaLu? PM, Polis @ WANITA iTu? -:
"Memalukan polis: PM Arah siasatan rapi kes tahanan wanita dibogel dalam lokap. Itulah bunyi tajuk di atas di dada akhbar Berita Harian. Mari kita cuba fikirkan bersama tentang kes ini. Pertama sekali, di manakah maruah seorang Polis Wanita Islam yang sanggup melihat tubuh seseorang tahanan sejenis sama ada Islam atau bangsa lain?Kedua, kononnya, dengan cara tok ketampi, dadah yang disembunyikan dalam kema****, akan terkeluar. Apakah tiada cara lain untuk memeriksa dengan lebih profesional?
Pada saya, orang yang dapat merakamkan keadaan waktu itu, patut diberi pujian, jika dibuktikan kebenaran perkara itu berlaku. Dengan pendedahan rakaman tersebut, terserlah segala keburukkan yang berlaku bersangkut dengan Polis kita.
Sesuaikah slogan Polis sekarang atau patutkah diubah kepada Cekap, Cekup dan Tanggal Pakaian. Nampaknya inilah kerja utama Polis kita.Betapa kita telah mengkritik ke atas peristiwa tahanan Iraq yang dibogelkan, juga ke atas seseorang ternama yang juga telah dipelakukan demikian sewaktu dipenjarakan.
Tetapi mengapa masih lagi perkara membogelkan tahanan berlaku? Adakah Polis2 Wanita dan Lelaki Malaysia 'enjoy' melihat pembogelan secara 'life' dan free?
Perkara ini amatlah berat dan amat memalukan terhadap maruah kita sebagai seorang Islam. Harap PM kita bertindak tegas dan bukan hanya setakat batuk di tangga sahaja.
Fikirkanlah... Mayat pun tahu malu.... "

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: