~ SiAsAh ~ IkhWan BerTaRinG, HusNi MubAraK BerKaBunG, ADaKaH IkHwan MusLimIn BerJaYa Di PUsInGaN KeTiGA ???
HARI ini keputusan pilihanraya parlimen mesir peringkat kedua di ketahui selepas berlalunya peringkat pertama dan akan menyusul nanti peringkat ketiga pada 30.11.2005, ini adalah merupakan pilihanraya Parlimen Mesir yang pertama dalam sejarah secara demokrasi serta pihak kerajaan menjanjikan satu pengundian yang BEBAS. Jika sebelum ini, pilihanraya presiden diadakan, kali ini rakyat Mesir keluar mengundi untuk memilih wakil rakyat mereka ke Parlimen. Yang menarik, kali ini Ikhwan Muslimin turut bertanding secara rasmi. Jika sebelum ini, mereka menyertai sesuatu pemilihan hanya berdasarkan individu, kali ini Ikhwan Muslimin turun secara rasmi sebagai satu parti Ikhwan Muslimin bermoto ISLAM HUWA HAL.

Kempen secara besar-besaran telah diadakan dengan edaran risalah, sepanduk kempen, gambar ditampal merata tempat menunjukkan kesungguhan mereka menyertai pilihanraya kali ini. Mereka pernah tidak mahu menyertai pilihanraya tetapi setelah berlalu dan mengikut keadaan semasa, maka mereka mengambil contoh pendekatan Parti Islam SeMalaysia (PAS) dalam menyertai pilihanraya.
Pilihanraya ini diambil kesempatan yang sepenuhnya oleh Ikhwan Muslimin untuk berkempen seterusnya 'berceramah' secara berjalan menaiki kenderaan. Kita sendiri maklumi, bahawa Ikhwan Muslimin tidak dibenarkan bergerak secara aktif di Mesir untuk mendapatkan sokongan dan pendokong. Silap haribulan, anda akan dihumban ke dalam penjara. Mungkin hikmah pilihanraya kali ini, mereka dapat terus menerus tanpa ada gangguan daripada mana-mana pihak.Pusingan pertama mengejutkan semua pihak dan tanpa di duga ayam jantan yang salama ini di rebankan dalam neraka tengah-tengah padang pasir akhirnya dapat membuktikan kehebatannya dengan kemenangan di bandaraya KAHERAH.
Parti UMNO Mesir terserentak dengan amukan ikhwan muslimin apabila banyak menang di kerusi yang mereka tandingi.Sebelum ini saya dapat rasai bahang pilihanraya ketika solat aidilfitri di Istat ( Stadium ) Tanta. Calon dari ikhwan muslimin sempat mengatur strategi di kala calon-calon dari puluhan parti lain sedang terkapai-kapai mencari rentak dengan mengedarkan belon percuma berlogo calon, bendera, topi ala pemain golfm dan perarakan sebelum solat aidilfitri bermula dengan puluhan kain rentang berarak mengikut rentak kayuhan kaki penyokongnya.
Semalam saya keluar lagi apabila kawan menceritakan ikhwan muslimin menang bersih di tanta dan sedang berhimpun di Mau'if Siberbay. Saya keluar dekat pukul 11 malam dan balik dekat pukul 1 lebih pagi, bagaikan semut ribuan manusia berhimpun sambil laungan Allahuakbar, tasbih, bacaan al-quran, dan laungan islam huwa hal.
Jika kita ikuti berita di dalam akhbar dan al- Jazeera, pilihanraya parlimen mesir kali ini penuh dengan penipuan dan ketidakadilan SPR, di Port Said,Alex dan beberapa tempat hanya wakil dari parti UMNO Husni Mubarak sahaja di benarkan masuk ke dalam tempat pengundian sedangkan sepatutnya wakil dari pelbagai parti di benarkan masuk dan pihak hah asasi pilihanraya mesir serta agensi-agensi lain WAJIB di benarkan masuk tapi sebaliknya, jika tidak naka tipu buat apa mereka buat macam ini.

Dalam laluan berduri, ikhwan muslimin berjaya menag 29 kerusi dan parti UMNO Husni Mubarak ( Hizbi Watani Demokraty ) 31 dan yang selebihnya dari parti-parti lain serta calon bebas untuk peringkat kedua. Bagi keputusan keseluruhan peringkat pertama dan kedua, Ikhwan Muslimin 79 kerusi, Mubarak 150, Parti-parti lain 50 dan calon bebas 6 kerusi.
Adakah Ikhwan Muslimin dapat meneruskan tumbukan berapi ini sehingga peringkat kedua yang berlansung pada 30.11.2005 ini, kita tengok dan sambil perhatikan apa lagi UMNO Mesir akan mengeluarkan alladin berasap di tempat-tempat pengundian kelak.
Tatkala di tekan, Ikhwan Muslimin masih lagi berjaya hapir 90% di setiap tempat mengambil bahagian oleh calonnya dan kita doakan semangat PAS Mesir akan berarak ke DUN Pengkalan Pasir, InsayaAllah di samping doa kita juga agar Ikhwan terus menang dalam pusingan ketiga kelak dan berjaya mengubah undang-undang yang melarang ikhwan muslimin bertanding Presiden untuk melihat islam memerintah di bumi Ardil Kinanah kelak.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: