~ ISU ~ :- WaJiBkaH aDa bUnGa TelUr? -:
Rasa janggal pula kalau tiada bunga telur. Tetamu pasti tertanya-tanya dan nak tengok punya. Jadi bagaikan sudah tersurat, bunga telur wajib ada. Walaupun kita berlebih-lebih pula... kerana hendak grand punya cerita.
Bunga telur di majlis perkahwinan sudah biasa ditukar dengan benda lain seperti potongan kek, gula-gula, potpouri dan jeli. Namun ia dipanggil bunga telur juga. Pemberian bunga telur di majlis perkahwinan sudah menjadi suatu yang klasik.
Bunga telur sebenarnya cenderahati 'door gift' kepada tetamu daripada tuan rumah. Dahulu, kaum keluarga akan menggubah bunga telur sendiri dan seingat penulis, ibu saudara dulu mula menyiapkan bunga telur enam bulan sebelum majlis perkahwinan anaknya. Masa berganti, ada yang mengupah bunga telur daripada jiran atau saudara. Kini bunga telur dibeli di kedai bunga yang banyaknya seperti cendawan selepas hujan. Tidak perlu pening-pening atau susah-susah membuat sendiri, pilih dan beli, ada wang semua boleh jadi.
Selain pengantin dan keluarga perlu menyediakan wang untuk kenduri dan tempah dewan, peruntukan untuk bunga telur tidak kurang banyaknya. Jika sekadar menggunakan kotak berbunga yang harganya seringgit dapat lima kotak, itu masih murah. Namun jika sebuah bekas bunga telur harganya lapan ringgit, berbatu permata, labuci segala - niat di sebalik pemberian bunga telur mula lain jadinya. Kita mula memikirkan stardard bunga telur, fesyen terkini dan apa kata orang apabila melihat bunga telur kita yang grand dan anggun begitu.
Sebenarnya elok juga kita hidupkan semula budaya membuat bunga telur beramai-ramai walau sekadar lidi, dililit kertas berwarna dan kemudian digantung telur mengguna benang. Modalnya mungkin 30 sen untuk sebiji (tidak termasuk telur). Untuk seribu tetamu pun baru RM300. Jimat dan klasik.
Namun sekarang, bunga telur sudah dihias batu kristal, tali keemasan dan dimasukkan dalam cawan perak. Harapan kita tetamu simpan buat kenangan tetapi ramai antaranya terus buang!
Lebih elok bunga telur kita buat ala kadar saja. Apa pendapat anda?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: