~ IssUe ~ :- TruLy AsIa,MALAYSIA -:
Ketika aku pertama kali menjejakkan kaki di bumi Mesir Ardil Kinanah setahun yang lalu, terbayang aku akan bumi yang aku diami buat sementara waktu ini akan di penuhi dengan padang pasir yang luar dan debu yang banyak. Jelas apabila aku tiba di sini semuanya meleset dari khayalan nakal aku.

Tapi apabila aku berjalan, ada segelintir budak-budak dan ada juga warga tua melaungkan ' Hungga Bunggga'. Bagi aku, apakah jadahnya makhluk di bumi mesir ni, pepular sangat ke aku ni, ke terlalu ensem mengalahkan MIDO atau pemain bolasepak al-ahly sehinggakan aku menjadi pujaan.Bila aku bertanya pada ustaz-ustaz lama kat sini apa maksud 'hungga bungga' ni, kata mereka ' orang asli', datang dalam hati, celaka punya arab, tak sedar diri. Yang mengata tu, baju pun koyak berbanding aku pakaian normal.Bukan nak 'manggak' tapi yang mengata itu tak tilik diri, geram juga di buatnya.

Bila aku di sini, TERmenonton aku siaran tv NBC Dubai, dikomentari tentang Malaysia.Bestnya Malaysia keluar dalam tv tauu. Permulaan cantik sebab dia tunjuk KLIA, tapi lepas tu, tiada yang menarik tentang Malaysia lagi.Dekumentari kawasan orang asli kat Perak, makan katak, ular dan baju pun dari kayu lagi serta siap arab yang belakon tue menangis tengok keadaan rakyat malaysia.anaknya yang berumur 6 tahun cakap " sekiranya saya besar dan mempunyai banyak duit, sudah pasti saya akan bangunkan rakyat malaysia".Selepas aku menonton sendiri siaran beberapa episod baru aku tau kenapa orang arab mengelarkan rakyat malaysia ' hungga bungga'.

Selepas lama aku di sini, aku kerap menonton video clip Raghib Alama (Hubbu Kabir) yang di buat di Malaysia.MAS yang taja,bangga lah aku sebab memperlihatkan Malaysia yang positif tapi yang aku tahu semua kos di taja oleh kerajaan malaysia dan kenapa jika nak tunjukkan malaysia yang cantik tidak di buat di putrajaya ke atau tempat-tempat cantik yang lain, ni bumbung bangunan MAS yang berkarat kehitaman menjadi pilihan.Tau lah MAS taja,tapi demi Malaysia tercinta kenapa tidak di pilih tempat yang cantik?Kenapa??

Isu yang aku ingin kongsi ialah bila aku menonton iklan kat tv rumah aku, semua siaran arab.NBC (1,2,3,4),ART SPORT ( 1,2,3,4,5,6), CVC (1,2) dan syarikat tv arab yang lain menyiarkan tentang iklan promosi malaysia. siapa yang tidak bangga, negara tercinta keluar iklan kat tv, mesti lah best.Pertama kali menonton aku betul-betul tidak percaya,bagi aku itu iklan negara-negara eropah kot.

Permulaan iklan bermula dengan pasangan dalam 4 pasangan kot di tepi pantai dengan berCOLI Putih dan SELUAR DALAM pun putih riang gembira tanda aman serta indahnya malaysia.Cantik kan, Subhanallah.Lama juga edisi pantai,selepas itu pasangan meniarap di atas bumbung van panjang, baru masuk gua niah, putrajaya dan kembali ke pantai. Majoriti iklan berpusat di tengah-tengah pusat manusia.

Adakah tiada kaedah lain untuk kita mempromosi Malaysia? Adakah dengan mengiklan manusia telanjang baru pelancong akan datang ke Malaysia? Yang di promosi di negara arab,arab kan majoriti islam,kenapa kita tidak tunjukkan suasana berMORAL sikit.Kata islam hadhari,mananya slogan itu??aku rasa baik letak Malaysia islam hari-hari, islam dah syumul pun buat slogan juga, lepas tue jadi lah kalut. Apakah jadahnya kerja ini,adakah kita sebagai penghuni majoriti negara Malaysia yang beragama Islam terima cara sebegini. Jangan terlalu menonjolkan Malaysia sebagai pusat pelacur asia, cukuplah menbenteras penyakit yang ada, jangan asyik tambah penyakit,menggubat tak mahu,MALU,MALU.
Truly Asia, MaLaYsiA........Malaysia Boleh.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: