:- BaLiK kaMpuNg : EdiSi RaYa -:

Musim perayaan tidak akan sempurna tanpa wujud istilah “Balik Kampung” dan hal ini memang sudah menjadi rutin dan lumrah di mana-mana pun di dunia ini iaitu apabila berlaku perayaan dan sambutan kegembiraan maka setiap manusia akan pulang ke pangkuan “keluarga tersayang” atau kembali kepada sesiapa yang “memilikinya”.Manusia mempunyai fitrah untuk dimiliki dan merasa memiliki dan mereka akan berkongsi hidup dan kebahagian serta apa yang mengembirakan mereka dengan golongan yang memiliki dan dimiliki oleh mereka.
“ Sesungguhnya fitrah yang diciptakan Allah dan ditetapkan manusia dengannya (tertakluk kepada fitrah tersebut).” (Ar-Rum :30).
Sehingga penjahat kotaraya Kuala Lumpur sekalipun akan menangis sedu sedan di hari raya apabila terlepas peluang untuk pulang beraya di Kampung bersama ayah dan ibu dan menikmati detik-detik hari raya bersama keluarga sekalipun dia seorang “Kaki Pukul” dan tidak pernah berpuasa pun.
“Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mengharamkan apa yang baik yang dihalalkan oleh Allah kepada kamu dan janganlah kamu melampaui batas sesungguhnya Allah tidak suka kepada golongan yang melampaui batas” (Al-Maidah : 87).
Itulah fitrah dan kerana itu hari Raya juga disebut sebagai hari fitrah yang membersihkan jiwa dari dosa-dosa dan mengembalikan hati dan jiwa kepada fitrah setelah melalui ibadah puasa yang menyucikan dosa dan kotoran jiwa.
“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu untuk berpuasa sebagaimana telah ditetapkan kepada orang-orang sebelum kamu mudah-mudahan kamu menjadi bertaqwa” (Al-Baqarah : 183).
Bercerita tentang balik kampung raya kita dapat simpulkan bahawa sesiapa pun yang masih mempunyai orang yang memilikinya dan dia pun merasai dimiliki akan kembali kepada orang tersebut untuk berkongsi kasih dan kegembiraan.
Sudah pasti secara lumrah ibu bapa itulah sekurang-kurangnya pun menjadi pihak yang memiliki kita dan kita pun merasai dimiliki oleh mereka. Bagaimana mereka yang hatinya sudah tidak dimiliki oleh sesiapa ? dirinya tidak merasa kehangatan kasih sayang dan hatinya tidak dimiliki oleh sesiapa dan tidak pun memiliki sesiapa ? Tentu kepedihan dan kekosongan mengisi hidupnya dalam suasana kegembiraan dia hanya mampu merasa kesedihan.
Tahun pertama ana beraya di perantauan mengajar ana erti kesedihan tanpa keluarga tercinta. Jika dahulu ana ego dengan ' Kelelakian' seorang teruna yang tahan erti kesedihan, namun apabila nasib bersama ana, ana dapat merasai kepiluan beraya berjauhan bersama keluarga.
Adakah kerana ana ni 'manja' wujud nya rasa kesedihan ini? memang air mata ana murah untuk gugur di permukaan bumi Allah ini tapi itu bukan alasannya.
Raya aidilfitri tak lah seperti aidiladha kerana bahang sejuk masih di ambang-ambang kesejukan. Ana bersepakat bersama-sama ahli bait dan kawan untuk memakai baju melayu sepasang dan bersampin, mahu wujudkan suasana aidilfitri kampung. Ingat lagi ana bila musim raya, kami satu keluarga berpakat. Jika raya puasa kami sekeluarga pakai baju melayu bersampin dan jika raya haji jubah,senang kerana adik beradik ana semua laki, sehati sejiwa, boleh masuk korum katakan he2.
“Janganlah kamu merasa hina dan janganlah kamu merasa sedih kerana sesungguhnya kedudukan kamu lebih tinggi (mulia) jika kamu beriman” (Ali-Imran : 139).
Ana bersama ahli bait dan kawana-kawan embun2 lagi naik terenco untuk solat aidilfitri kat stadium tanta. berpesir biji mata arab tengok pakaian kami, makhluk asing mana turun dari langit pagi-pagi raya ni. Mereka nak puji cantik malu cuma simpan dalam hati lah he2. Best juga sebab raya ramai2 dalam stadium, walaupun seluruh ruang tubuh ku gembira di pagi raya titisan air mata tetap menitis ketika langkahan kami untuk ke stadium. Hati ini mengingati ibuku, ayahku, nenekku, abang2, adik2 dan semua keluarga ku, ana kuatkan semangat untuk menunjukkan gembira di hari perayaan yang Allah tetapkan pada kita.
Selamat berpuasa dan menjalani ibadah di waktu terakhir Ramadhan yang akan meninggalkan kita dan belum pasti akan kembali lagi.

Daripada Anas ibn Malik ra bekata, Rasulullah salallahualaihiwasalam pernah bersabda : "Akan datang kepada umatku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api” (hadith sahih riwayat Tirmidzi no. 2260).
“ Dan bersabarlah serta tempatkan dirimu bersama orang-orang yang sering berdoa kepada tuhan mereka” (Al-Kahfi : 28).

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: