:- Bufet ramadan: Pembaziran jelas!! -:

Kononnya ia trend. Berbuka di hotel jadi acara kawan-kawan, sekeluarga dan merai tetamu. Tetapi nampaknya tahun berganti tahun, berlebih-lebihan pula. Siapa yang insaf ni????

"Kita seakan menerima trend ini. Bufet Ramadan sudah sinonim setiap menjelang ramadan, umpama kewajipan yang perlu ada. Yang sentiasa mendapat sambutan.Yang dengannya, konon makin menyerikan ramadan, bukan amal ibadat kita." Begitu kata Dr Loq Loq.

Betul katanya. Kita selalu buat tidak kisah pada sesuatu yang kita suka, walau ia pembaziran paling nyata, yang menggoda hawa nafsu, melupakan kita pada tujuan asal berpuasa. Kita sepatutnya bersederhana, makan yang simple-simple, bukan kambing bakar panggang, lemang dan rendang, selera Timur Tengah, sate, abc dan cendol segala.

Berlapar berpuasa sepatutnya mengingatkan kita pada orang miskin yang hidup susah sepanjang masa. Sentiasa lapar dan dahaga. Berpuasa sepatutnya memupuk rasa rendah hati, insaf dan ehsan di hati kita. Sepanjang Ramadan dan bulan-bulan seterusnya. Kalau kita makan anak-beranak di hotel lima bintang, satu kepala RM55++, makan hingga terduduk, sendawa pun tidak lepas, bagaimana rasa ehsan hendak dipupuk?
Siang berpuasa, malam makan sehingga lupa diri di bufet ramadan?

Bufet ramadan suatu pembaziran hebat, tanpa sekatan. Masyarakat mula membayangkan ramadan sebagai pesta makanan tidak rasmi. Pesta Bazar Ramadan dan Pesta Bufet Ramadan. Berpuluh-puluh menu mengaburi mata kita untuk meletakkan dengan harga yang mahal. Konon berpadalah, 60 jenis menu dengan harga RM65 ++ yang kita bayar. Kita dikelaburi dengan 'kelebihan' itu.
Hotel dan restoran mewah fully booked dari satu ramadan hingga ke hujungnya. Memang kita tidak meninggalkan mahgrib kerana sekarang pihak hotel dan restoran sudah bijak, disediakan bilik segera untuk solat. Tetapi terkocoh-kocoh kita mengerjakan solat, takut ikan pari bakar tadi habis dimakan orang!
Pembaziran yang tidak sihat ini sepatutnya mendapat banyak teguran atau ingatan daripada para ulamak. Jangan perkara ini menjadi 'adat' pula oleh generasi akan datang. Tidak nampak pun ulamak prihatin atau menegur perkara ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: