~ aRtiKaL ~ ::_DaKwAh & PeRaNan Ulamak MenGisi KeMeRdeKaAn_::
Alhamdulillah, saya sempat mendengar ceramah Perdana yang disampaikan oleh al Fadhil Ustaz Abd Ghani Samsudin ,Pengerusi SHURA sempena smbutan 50 tahun Jubli Emas HEWI PMRAM anjuran HEWI PMRAM dengan kerjasama AJK pelaksana sambutan Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan anjuran PMRAM .Ceramah ini telah diadakan di Dewan Tok Kenali, Rumah Kelantan pada 25 Ogos 2006 yang lepas. Program ini adalah program julung-julung kali yang diadakan oleh HEWI PMRAM yang telah mencapai usia emasnya dalam merentasi perjuangannya di bumi Mesir ini.
Begitu juga dengan PMRAM, didalam kemeriahan negara menyambut ulangtahun hari kemerdekaan, persatuan pelajar ini juga menyambut sama perayaan ini untuk menyatakan semangat patriotik kepada negara.Sebelum ini, saya sudah menulis artikel ringkas berkaitan dengan kemerdekaan, oleh itu dalam artikel ini saya akan mengupas sepertimana yang dijelaskan oleh Al Fadhil Ustaz Ghani didalam ceramahnya dalam tiga aspek sahaja untuk kita mengaitkan dengan kemerdekaan dan egenda untuk pengisian kemerdekaan.
1-Pelbagai jenis kemerdekaan.
2-Bentuk bentuk belengu/cengkaman kemerdekaan.
3-Langkah langkah mengisi kemerdekaan.
Pertama :Pelbagai jenis kemerdekaan.
Islam sebagai suatu agama yang bertitik tolak daripada kemerdekaan yang sebenar bersandarkan kepada Ubudiyaah kepada ALLAH SWT menghalang penganutnya memperhambakan sesama manusia. Saidina Umar dengan tegas menyatakan 'Bilakah anda dibenarkan memperhambakan orang lain padahal ibu bapa mereka telah melahirkan mereka sebagai seorang yang merdeka??
Dr Abd Aziz al Khayyat menegaskan kebebebasan yang dirangkumkan oleh Islam mengandungi beberapa jenis:
1- Kebebasan diri
2- Kebebasan tempat tinggal
3- Kebebasan beragama [ berkeyakinan]
4- Kebebasan berpendapat
5- Kebebasan mendapat pendidikan
6- Kebebasan hak milik
7- Kebebasan berpolitik.
Namun Ustaz telah menyenaraikan lebih daripada 17 jenis kebebasan yang perlu ditikberatkan dalam kehidupan . Walaupun begitu, kebebasan sebenarnya tidak ada had dan batasan , kerana ALLAH SWT sendiri telah meletakkan agama ISLAM sebagai suatu agama yang merdeka ,maka dengan sendiri penganut ajaran Islam akan merdeka dalam semua keadaan dengan penyandaran kepada hukum dan keadilan mutlak ILAHI.
Oleh kerana kemerdekaan adalah tuntutan ILAHI yang dianggap sebagai ibadah jika kena pada tempatnya, maka sudah sampai masanya kita memerdekakan negara kita daripada sistem yang tidak berpaksikan kepada keadilan ILAHI [ hukum dan keadilan ALLAH yang mutlak]
Bentuk-bentuk belengu/ cengkaman kemerdekaan.
Negara Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen cara Barat sebenarnya sudah cacat dengan gejala rasuah, korupsi, penipuan, politik wang dan lain-lain. Belengu-belengu yang merantai rakyat Malaysia daripada menyuarakan kebebasan terlalu banyak, diantara yang disenaraikan oleh Al Ustaz ialah;
1-Ketidaktelusan Suruhanjaya Pilihanraya dalam melaksanakan amanahnya.
2-Penyalahgunaan kuasa yang berleluasa sehingga menjadi wabak yang membarah dalam masyarakat.
3-Kongkongan terhadap bidang kehakiman, rasuah berleluasa dan penyebaran maklumat yang berat sebelah.
4-Kelemahan didalam melaksanakan hukuman yang diperuntukan yang jelas tidak selaras dengan hukum ALLAH.
5-Tunduk membabi buta kepada kuasa Barat sebagai penjajah di era baru.
6-Tidak melaksanakan dasar pemerintahan Islam sebaliknya melaksanakan dasar yang jelas menentang hukum dan perundangan Islam.
7-Mengamalkan dasar pejuangan politik yang memperalatkan agama dan bangsa sebagai kepentingan disamping derhaka kepada agama dan mendakwa mereka juga memperjuangkan Islam [ Islam Hadari].
8-Mewujudkan pelbagai akta zalim seperti ISA, OSA, akta Media dan cetak sebagai melindungi kerajaan yang korup dan rasuah daipada pengetahuan rakyat.Media yang berat sebelah didalam meyampaikan berita jelas sekali sebagai ajen kepada kerajaan.
Hakisan kepada kebebasa ini amat jelas berlaku saban hari didalam masyarakat dan semakin membarah. Budaya hedonisme yang terlampau dikalangan masyarakt adalah satu natijah daripada ketidak berkesanan dasar dan perjuangan pemerintah didalam mendidik masyarakat kearah masyarat yang bertamadun.Di era Islam Hadari ini menampilkan produk-produk yang menyempitkan kuasa demokrasi rakyat sehinggakan berlakunya pelbagai peristiwa yang berdarah, meruntuhkan institusi kehakiman, dan sebagainya sebagai salah satu perubahan yang dicanangkan oleh PM Pak Lah.
Namun disana masih banyak lagi bentuk belengu selain daripada apa yang disenaraikan oleh Ustaz , namun kesimpulannya, negara kita sudah lagi tidak ada kebebasan yang diajar oleh Rasulullah SAW semasa baginda memerintah didalam negara majmuk Madinah.Bahkan kebebasan hanyalah sebagai suatu retorik dan penyedap didalam ucapan pemimpin-pemimpin utama negara ini.
Langkah-langkah penting mengisi kemerdekaan.Untuk kita menghadapi kegetiran dan gejala kehakisan ini, kita perlu melakukan banyak perkara.Diantara langkah-langkah tersebut ialah;
1-Menampilkan kefahaman yang betul tentang erti kemrdekaan yang sebenar bertepatan dengan wacana Islam.
2-Menampilkan Indeks Pembangunan Insan Muslim dan Nusantara lebih sesuai dengan rantau ini dan meningktkan usaha pembangunan insan dalam masyarakat.
3-Menyediakan Indeks Negara Maju berdasarkan Indeks Islam sepertimana yang dejelaskan didalam sirah Nabi SAW, khalifah Rasyidin dan seterusnya.
4-Memantapkan jatidiri masyarakat Malaysia bersesuaian dengan Asia dan wajah Islam.
5-Menyatukan Ummat didalam keselaran yang sama, kerangka perjuangan yang satu.
6-Menampilkan wacana pemikiran Islam yang kompleks didalam menghadapi tuntutan zaman dan perubahan semasa dan menolak segala khurafat baru seperti Islam Hadari, Islam Liberal, Sisters in Islam dan sebagainya.
7- Menyalurkan segala maklumat dan informasi yang tepat melalaui sumber seperti weblog, akhbar online , web tv dan sebagainya yang masih terbuka dan bebas kepada semua untuk diisi.
8-Menghidupkan amal makruf dan nahi mungkar.
9-Memastikan agar syariat Islam yang sempurna dalam berjalan didalam masyarakat melaui usaha NGO-Ngo., badan bebas serta parti-parti politik.
10-Memperkukuhkan istitusi ulamak dan menggabungkan dengan kepelbagainya kepakaran yang dimiliki dengan menggiatkan usahasama dalam menghadapi era canggih dan penuh cabaran.
11-Mendesak kerajaan agar memansuhkan akta-akta yang zalim seperti ISA, OSA dan mendaulatkan keadilan didalam pemerintahan demokrasi.
12-Mendesak kerajaan agar memperkukuhkan hubungan diantara kaum dan bangsa di Malaysia dengan merapatkan jurang ekonomi, taraf pendidikan dan sebaginya.
Disamping beberapa langkah ini, banyak lagi cadangan dan langkah-langkah yang sepatutnya diambil perhatian oleh semua pihak didalam halatuju membudayakan kebebasan yang sebenar.
Penutup.
Setelah mengikuti kupasan yang telah dibawa oleh ustaz Abb Ghani dari awal, jelaslah kepada kita bahawa sebuah negara yang berdaulat sepatutnya menjadikan agenda yang telus didalam pemerintahan mereka dengan berpaksikan kepada kebebasan bersuara dan kebebasan yang mutlak dari ALLAH.
Penulis menyakini bahawa mutakhir ini sudah ada bibit kesedaran daripada masyarakat bangkit untuk bersatu menentang segala kemungkaran yang dilakukan oleh sang pemerintah yang sudah jauh daripada dasar perjuangan membela nasib rakyat. Oleh itu, semua pihak harus mengembling tenaga dan kepakaran , berusaha menghidupkan kembali kuasa rakyat yang bertunjangkan kepada keadilan yang sebenar.
Semoga usaha kita ini akan mengembalikan kebebasan dan kemerdekaan negara kita sekarang pada masa akan datang demi melihat generasi mendatang menghirup udara Malaysia yang bebas dan merdeka.Merdekakan bangsa, agama dan tanah air kita daripada segala unsur penjajahan. Selamat menyambut Hari kemerdekaan Malaysia yang ke 49.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: