~ aRtiKaL ~ ::_KeTaaTaN?!!_::
Taat adalah menurut perintah dan arahan. Takrifan taat berdasarkan Imam Hassan Al-Banna adalah akur kepada perintah dan segera melaksanakan dalam keadaan sukar atau senang, rela atau terpaksa. Taat menurut Fathi Yakan di dalam karangannya “Ma Za Ya’ni Intima’ Lil Islam” ialah mematuhi perintah dan melaksanakannya di masa susah dan senang, dalam perkara yang disukai dan dibenci.
Kita boleh lihat sendiri takrifan taat seperti yg dikeluarkan dalam hadith nabi. Antaranya:- dari Ibnu Umar radhiallahu ‘ anhuma dari nabi s.a.w sabdanya:- “Wajib atas seseorang muslim untuk mendengar dengan patuh serta mentaati, baik dalam hal yang ia senangi dan yg ia benci, melainkan jikalau ia diperintah utk melakukan sesuatu kemaksiatan. Maka apabila ia diperintah oleh penguasa pemenrintahan dgn sesuatu kemaksiatan, tidak bolehlah ia mendengarkan perintahnya itu dan tidak boleh pula mentaatinya.” (Muttafaq ‘alaih)

Di dalam Al-Quran pula, Allah memerintahkan agar org beriman taat kepada Allah, rasul, dan amir. “Hai sekalian org beriman, taatlah engkau semua kepada Allah dan taat pulalah kepada Rasulullah, juga kepada orang-orang yang memegang pemerintahan dari kalanganmu sendiri” (An-Nisa’: 59)
Taat adalah komponen yg penting dalam sesuatu jemaah. Ada satu usul fiqh yg biasa kita dengar iaitu. “Tiada Islam tanpa jemaah. Tiada jemaah tanpa pimpinan. Dan, tiada pimpinan tanpa taat”. Kita dapat lihat disini bahawa taat itu membawa kpd berjayanya sesuatu gerakan atau jemaah itu. Tanpa nilai taat, sesuatu gerakan pasti akan kelam kelabut dan tidak tersusun.
Kita dapat lihat di dalam hadith nabi, rasulullah amat mementingkan nilai taat ini. Dari Anas r.a, katanya: “Rasulullah s.a.w bersabda: “Dengarlah olehmu semua dengan patuh dan taatlah pula, sekalipun yang digunakan yakni yang diangkat sebagai pemegang pemerintahan atasmu semua itu seorang hambasahaya keturunan Habsyi- orang berkulit hitam yang di kepalanya itu seoalah-olah ada bintik-bintik hitam kecil-kecil” (Riwayat Bukhari). Di sini dapat kita lihat, walaupun org yg diangkat itu nampak lebih rendah daripada kita, namun hendaklah kita mentaatinya agar tidak wujud perpecahan ummah.
Ada satu hadith dari rasulullah yg memberi amaran kepada kita akibat tidak taat kepada seoarang ketua. Dari Ibnu Umar r.a pula, katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa yang melepaskan tangan ketaatan- yakni keluar dari ketaatan terhadap penguasa pemerintah, maka orang itu akan menemui Allah pada hari kiamat, sedang ia tidak mempunyai hujah-alasan lagi untuk membela diri dari kesalahanya itu. Adapun yang meninggal dunia sedang di lehernya tidak ada pembai’atan – untuk mentaati pada pemerintahan yang benar, maka matilah ia dalam keadaan mati jahiliyyah.”(Riwayat Muslim).
Kita hendaklah memberi ketaatan kepada ketua yg dilantik tanpa byk soal kerana mereka mengetahui byk perkara dan boleh dipercayai. Amatlah teruk jika kita tidak mengikuti arahan ketua kita seperti yg terdapat dlm hadith ini, dari ibnu abbas radhiallahu ‘anhuma bahawasanya rasulullah s.a.w bersabda:- “Barangsiapa yang membenci sesuatu tindakan dari amirnya –yang memegang pemerintahan, maka hendaklah ia bersabar, sebab sesungguhnya saja barangsiapa yang keluar – yakni membangkang – dari seorang sultan- penguasa Negara- dalam jarak sejengkal; maka matilah ia dalam keadaaan mati jahiliyyah. “(Muttafaq’alaih)
Antara contoh kesan dari tidak taat arahan ketua dapat kita lihat dalam perang uhud, dimana di dalam perang itu, rasulullah telah memerintahkan agar para pemanah di atas bukit supaya tidak turun sehingga diarahkan berbuat demikian supaya dapat menjaga kaum muslimin daripada serangan dari belakang. Di dalam perang ini, apabila kaum muslimin sudah Berjaya menggasak kaum kafir sehingga memaksa mereka mengundur, para pemanah di atas bukit beranggapan bahawa mereka telah menang dan segera turun daripada bukit utk mengambil harta rampasan perang, ketika ini Khalid al walid melihat akan kekosongan yg berlaku dan segera mengambil peluang utk melakukan serangan balas sehingga menyebabkan ramai orng islam terbunuh, rasululllah sendiri mendapat cedera di dalam peperangan ini.
Dapat juga kita lihat di dalam peperangan ini ketika rasulullah dlm keadaan genting ramai sahabat yg segera dtg menolong rasulullah, rasulullah memerintahkan agar sahabat2 melindunginya, sahabat segera patuh akan arahan rasulullah walaupun mereka tahu yg dgn berbuat demikian mereka akan mati dibunuh.
Kita dapat lihat contoh ketaatan yg terdapat dalam al-quran seperti yg terdapat dalam surah al-baqarah:246-252. Di dalam ayat ini allah telah menerangkan tentang kisah talut dan jalut. Dapat lihat di sini, seseorang itu akan diuji ketaatan mereka peringkat demi peringkat, dan orang yang berjaya dalam ujian ini hanyalah orang yg benar2 bersabar dan taat kepada perintah rasul mereka. Di dalam kisah ini, allah telah memerintahkan bani israil agar utk berperang di jalan allah, namun sebahagian daripada mereka berpaling. Setelah itu allah mengangkat talut sebagai ketua mereka, sebahagian lagi drpd berpaling, setelah itu allah menguji mereka apabila talut memberi arahan supaya tidak minum air sungai kecuali seceduk tangan, kemudian sebahagian lagi berpaling. Setelah mereka hampir berhadapan dgn jalut, sebahagian lagi berpaling kerana takut dgn tentera jalut yg banyak dan kuat. Setelah itu hanya tinggal sedikit sahaja tentera talut, namun dengan izin allah, tentera yg sedikit ini berjaya mengalahkan tentera yg ramai dan kuat.
Antara contoh ketaatan yg dapat kita lihat lagi ialah di dalam perang ahzab, dimana ketika itu kaum quraisy telah menghimpun 10000 org utk memerangi rasulullah di madinah. Contoh ketaatan yg ingin ditunjuk dalam perang ini ialah ketika mana rasulullah menyuruh huzaifah utk mendapatkan maklumat dari pihak lawan mengenai keadaan mereka. Rasulullah telah memesan kepada huzaifah agar tidak melakukan apa2 melainkan sekadar utk mendapatkan maklumat sahaja. Huzaifah dgn taat melakukan perintah yg diarahkan oleh rasulullah itu walaupun dia tahu misi itu amat bahaya
Antara contoh ketaatan yg boleh diambil dari para ikhwan muslimin, pernah sesuatu ketika 2 orang ikhwah tidak hadir ke suatu majlis qiammullail tanpa meminta izin daripada mas’ul mereka kerana menghadiri majlis perkahwinan. Lalu mereka diberi hukuman supaya berjalan kaki sebanyak lebih kurang 20km. disebabkan tahap ketaatan yg tinggi mereka sanggup menjalankan hukuman itu. Kita dapat lihat dgn ini, mereka akan menjadi lebih berdisiplin dan lebih taat kepada ketua mereka dlm masa akan datang.
Hassan Al-banna menerangkan taat di dalam 3 peringkat dakwah. Tiga peringkat dakwah ini adalah Takrif, takwin dan tanfiz.
Takrif adalah fasa pengenalan. Dakwah dalam peringkat ini adalah bersifat umum dan ditujukan kepada semua orang. Banyak wasilah yang boleh digunakan bagi mencapai matlamat dlm peringkat ini. Antaranya ialah ceramah umum, majlis tazkirah, tilawah quran dan sebagainya. Dalam fasa ini, dakwah dibuat melalui pertubuhan. Dalam fasa ini, ketaatan secara total tidak diperlukan, cukup sekadar menghormat sistem dan dasar am jemaah.
Takwin adalah fasa pembinaan. Dakwah dalam peringkat ini adalah bersifat khusus. Org2 yg benar2 bersedia memikul tanggungjawab tergolong dlm fasa ini. Dalam fasa ini, hendaklah jemaah memilih individu2 yg soleh utk memikul tanggungjawab jihad ini. Dlm fasa ini, dakwah menggunakan kaedah sufi dan kaedah ketenteraan dalam sudut rohani dan amali. Dlm fasa ini, individu tersebut hendaklah mempunyai ketaatan mutlak kepada jemaah.
Tanfiz adalah fasa pelaksanaan. Dakwah dalam fasa ini adalah jihad tanpa kompromi. Kerja yg dibuat hendaklah berterusan hingga mencapai matlamat. Kejayaan hanya akan dicapai melalui ketaatan mutlak. Hendaklah individu yang berada pada tahap ini menyiapkan diri utk melaksanakan tanggungjawab dakwah ini. Mereka juga hendaklah banyak bersabar dalam menghadapi mehnah dan tribulasi.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: