~ aRtiKaL ~ ::_Muslimah Hari Esok -@ Epilog 1 @-_: :
MUSLIMAH HARI INI : ANTARA DUA IDEOLOGI YANG TERPESONG
Mengapa saya memilih tajuk “Muslimah Hari Esok”? Kerana muslimah hari ini tidak berperwatakan yang sewajarnya. Saya melihat keadaan ini dari konteksnya yang umum walaupun di sana, Alhamdulillah masih terdapat golongan muslimah yang patuh, beriman, taat, sentiasa bertaubat dan kuat beribadat.
Namun arah pemikiran yang terdapat di Negara kita berada di antara dua ideology yang berbeza:- Pertama; ideologi yang cenderung kea rah mengongkong dan menyekat kebebasan wanita Islam. Kedua; ideology yang keterlaluan dalam membuka pintu kebebasan terhadap wanita sehingga menghalalkan segala tindakan mereka, mengadaptasikan budaya barat lantas terus tenggelam dalam arus taklid dan ikutan membabi buta. Jelasnya, kedua-dua fahaman ini adalah silap.
Fahaman-fahaman ini wujud dalam kehidupan seharian kita. Ada yang terlalu melampau, dan dalam masa yang sama ada yang terlalu meremehkan. Di sana kita dapati ada di antara wanita yang di lamar tanpa dirinya dilihat terlebih dahulu oleh tunangnya, sebagaimana yang masih kekal diamalkan oleh sesetengah masyarakat. Sehingga tiba malam pengantin suami merasa kecewa apabila mendapati peribadi isteri tidak seperti yang digambarkan.
Inilah adalah satu golongan…
Adapun golongan yang lain, mereka dari kelompok masyarakat moden yang sewenang-wenangnya membenarkan seorang lelaki keluar dengan tunangnya, berdua-duaan dan berpegangan tangan ke taman-taman, panggung wayang dan tempat-tempat hiburan, menghabiskan masa bersama sehingga larut malam tanpa kawalan dan batasan.
Kedua-dua amalan ini antara yang terlalu ketat dan terlalu longgar, sama sekali tidak menepati ajaran Islam yang sebenar.

HAKIKAT YANG SIRNA
Islam mengharuskan wanita melihat bakal tunangnya, begitu juga halnya dengan pihak lelaki bahkan diperintahkan perkara tersebut kepadanya. Sebagaimana yang diriwayatkan bahawa seorang lelaki pernah memberitahu Nabi Muhammad s.a.w bahawa dia telah melamar seorang wanita, lalu baginda bertanya : “Sudahkah kamu melihatnya?”, dia menjawab : “tidak”, maka Rasullah s.a.w bersabda:-
Maksudnya : “Lihatlah kepadanya, sesungguhnya isteri lebih mengeratkan hubungan di antara kamu”
Ertinya, lebih membuahkan keserasian dan perfahaman di antara mereka. Perkara inilah yang melingkupi hubungan antara suami dan isteri. Pun begitu, terdapat suami yang mengabaikan isterinya dan menganggap keberadaannya di rumah seperti sampah yang terbuang, tidak dipandang apatah lagi di bawa berbincang, hinggakan di dalam urusan perkahwinan anak perempuan mereka sekali pun pendapatnya tidak diambil kira, sedangkan Nabi s.a.wpernah bersabda :-
Maksudnya : “ perintahkanlah isteri-isteri kamu dalam urusan anak-anak perempuan mereka”
Yakni terimalah pendapat seorang ibu dalam urusan anak perempuannya, kerana dia lebih arif dengan keadaan sebenar, berpengelaman dan mamahami rahsia serta naluri seorang wanita berbanding kamu wahai kaum lelaki! Oleh itu berbincanglah dengan mereka dalam urusan sebegini. Ini dikuatkan lagi dengan firman Allah :-
Maksudnya : “Kemudian jika keduanya (suami isteri mahu menghentikan penyusuan itu Dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya).”
Namun begitu, masih terdapat suami yang tidak berunding dengan isterinya. Jika berlaku perundingan sekalipun, pandangan isteri tetap di tolak dan dipinggirkan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: