~ aRtiKaL ~ ::_Muslimah Hari Esok -@ Epilog 4 @-_::
LELAKI DAN WANITA: HUBUNGAN YANG SALING MELENGKAPI
Beginilah keadaan kaum Hawa…
Wanita tidak pernah terpinggir kecuali pada zaman kelemahan, keruntuhan dan kemunduran. Walaupun kita menyatakan bahawa muslimah wajib memelihara keperibadian Islamnya, bukan bermakna mereka dipinggir dalam kehidupan atau dinafikan hak-hak mereka.
Wanita bukan sahaja berhak menerima pendidikan malah diwajibkan menimba ilmu.Akan tetapi methodnya mestilah selari dengan fitrah dan karekternya kerana wanita tetap wanita. Sebagaimana Firman Allah Taala.
Maksudnya: “Demi malam apabila ia menyelubungi segala-galanya (dengan gelap-gelitanya), Dan siang apabila ia lahir terang-benderang, Demi Yang menciptakan (makhluk-makhlukNya) lelaki dan perempuan".
Sebagaimana Allah menciptakan pasangan malam dan siang, begitulah juga di ciptakannya pasangan lelaki dan wanita. Kehidupan tidak akan sempurna tanpa malam dan siang, begitulah perihalnya lelaki dan wanita. Firman Allah :-
Maksudnya : “ Dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan, supaya Kami dan mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami).”
Tuhanmenciptakan segala yang ada secara berpasang-pasangan. Sedangkan ciptaanNya yang tidak bernyawa seperti kuasa elektrik pun terdiri daripada cas positif dan negetif, apatah lagi lelaki dan wanita yang saling memerlukan antara satu sama lain.
Wanita bukan seteru kaum lelaki dan bukan pula lelaki seteru kaum wanita, atas dasar itu itu Allah berfirman :-
Maksudnya : “Maka Tuhan mereka perkenankan doa mereka (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang Yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan, (kerana) setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain”
Ini bererti wanita sebahagian daripada lelaki dan lelaki sebahagian daripada wanita. Lelaki memerlukan wanita dan begitulah sebaliknya. Justeru, wanita tidak wajar memusuhi dan cuba menandingi lelaki malah mereka sebagai pelengkap kepada kaum lelaki.
Ketika Allah mencipta Adam dan menempatkan di dalam syurga, Allah tidak membiarkan seseorang diri kerana tiada ertinya hidup keseorangan walau di syurga. Maka Allah menjadikan Hawa di sampingnya seraya berfirman :-
Maksudnya : “Dan Kami berfirman: "Wahai Adam! Tinggalah Engkau dan isterimu dalam syurga.”
Syurga tanpa Hawa tidak memberi sebarang makna, oleh sebab itu Allah berfirman :-
( Maksudnya : “Dan ia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri), untuk bersenang hati dan hidup mesra yang satu kepada yang lain.”
Lelaki daripada wanita dan wanita daripada lelaki. Tidak wajar bagi seorang wanita bercita-cita untuk menandingi atau menentang lelaki. Muslimah hari esok tidak sepatutnya menjadikan diri mereka sebagai pencabar lelaki, berbuat apa yang mereka buat dan memakai apa yang mereka pakai. Keadaan dunia kini sudah terbalik, wanita mahu menjadi lelaki dan lelaki pula berlagak seperti perempuan. Lelaki harus kekal dengan kelakiannya, wanita pula perlu kekal dengan kewanitaannya. Apabila lelaki tidak mempertahankan kelelakiannya begitu juga dengan wanita, maka dunia ini tiada ertinya lagi.
Oleh kerana itu Nabi Muhammad s.a.w melarang lelaki memakai pakaian wanita dan wanita daripada berpakaian lelaki. Baginda s.a.w melaknat golongan lelaki yang menyerupai wanita begitu juga sebaliknya supaya setiap mereka dapat menjaga fitrah asal kejadian mereka. Justeru harapan saya agar muslimah hari esok dapat menjaga keperibadian dan kewanitaannya, tidak menandingi kelelakian kaum Adam bahkan membantunya dalam melaksanakan tanggungjawab.
Dia hendaklah bekerja dalam ruang lingkup yang sesuai dengan fitrah kewanitaannya seperti guru, doktor dan jururawat wanita daripada membiarkan jururawat atau doktor lelaki membuat pemeriksaan keatasnya yang mana mungkin juga mereka bukan dari golongan muslim, begitu juga bekerja sebagai juru jual pakaian dalaman wanita dan sebagainya.
GAMBARAN SEBENAR DARI BARAT
Apa yang saya bayangkan, muslimah hari esok kembali yakin terhadap diri sendiri dan percayakan agama dan adat resamnya. Tambahan pula masyarakat barat sendiri sudah mula mengencam tamadun yang mereka bawa. Mereka menyatakan : “Tamadun ini akan mengalami kemusnahan.” Mengapa mereka mengkritik tamadun mereka sendiri ?
Kerana tamadun ini telah mencapai kemuncak tertinggi dari sudut kemajuan material. Masyarakat Eropah dan Amerika mampu menjelajah angkasa, menggunakan bom nuclear dan menjejakkan kaki ke bulan. Namun jika dinilai dari sudut pembangunan akhlak dan nilai-nilai kemanusiaan, mereka tidak mampu mengecap nikmat ketenangan malah sentiasa hidup dalam keadaan gelisah dan tidak tenteram. Nilai kemanusiaan, hubungan kekeluargaan antara ibu bapa dan anak-anak serta hubungan sesama jiran ternafi dari mereka. Bahkan sesetengah kajian dan tulisan mencatatkan bahawa wanita barat lebih bersedia membeli kereta daripada melahirkan anak kedua.
Di barat, anak perempuan juga lelaki keluar mencari pekerjaan tanpa mengambil berat keadan kedua-dua ibu bapa mereka. Kadang-kadang mereka tinggal di bawah satu bumbung dan kadang-kadang tidak, mungkin juga mereka tinggal berasingan dan tidak saling bertemu. Oleh itu mereka perlu kepada perayaan Hari Ibu, di mana setiap anak mencari ibunya pada hari tersebut lalu pergi kepadanya bersama hadiah sebotol minyak wangi atau sebagainya. Masa tua merupakan peringkat usia yang paling mendukacitakan. Ibubapa akan hidup sendirian kerana tiada tempat untuk bermanja.
Kerana itulah berluasanya pembelaan anjing!! Kenapa? Kerana apabila manusia tidak dapat bermesra dengan orang lain, dia akan bermesra dengan anjing! Kajian mendapati bahawa di Perancis terdapat lebih 7 juta ekor anjing belaan, memakan biskut dan coklat!! Apabila Ketua Pencipta Haiwan bertanya : Apakah rahsia bilangan yang amat besar ini? Dia menjawab : “ Hal ini kerana manusia mahu menggantikan hubungan persahabatan sesama mereka dengan anjing”. Fitrah manusia ingin menyayangi dan disayangi.
Jesteru, mereka mendapati anjing sesuai dijadikan pengganti. Saya pernah berada di Amerika. Apa yang saya dengar, bukanlah sesuatu yang pelik bagi masyarakat di sana sekirannya tiba-tiba didapati bau busuk dari sesebuah rumah. Apabila bau tersebut sampai ke tahap kritikal baru mereka akan mencari puncanya sehinga terpaksa memecah masuk rumah tersebut dengan bantuan polis dan mereka terkejut mendapati mayat : “Kami menyangka dia masih hidup!”. Sebahagian mereka pula dihantar ke rumah-rumah orang tua menghabiskan sisa-sisa hidup di sana. Mereka hanya bersua dengan anak cucu setahun sekali, itu pun andai masih ada yang sudi mengziarahi.
Tamadun yang kononnya senantiasa dijadikan ikutan segenap manusia ini mula menampakkan keburukkannya, terbit kritikan-kritikan keras bahkan terhasil banyak tulisan dan buku yang mengencam system kehidupan ini, sedang dalam masa yang sama kita mencedok dan menjadikannya pegangan hidup. Apakah kita perlu membawa masuk budaya mereka ini padahal kita sudah memiliki agama yang lengkap lagi sempurna?.
PENDIRIAN WANITA DALAM BERHADAPAN DENGAN TAMADUN BARAT
Kenapa seseorang perlu mengimport barangan luar sedangkan barangan tempatan setanding dengannya? Apatah lagi jika barangan tempatan tersebut lebih baik dan berkualiti? Kita mempunyai syariat yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T, bahkan daripada ciptaan manusia, bahkan ia merupakan wahyu dari sisi Pencipta Yang Maha Gagah Lagi Berkuasa. Firman Allah :-
Maksudnya : “(Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: "Agama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): celupan Allah yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah?”.
Ia merupakan hukum Allah yang telah termaktub. Firman Allah :-
Maksudnya : “Dan (hukum) siapakah yang lebih daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?”
Kita inginkan muslimah hari esok kembali kepada agamanya, memasakkan jatidiri dan menghindarikan diri dari taklid membuta tuli. Kita mahukan wanita yang tegas berhadapan dengan tamadun ciptaan barat ini dengan penuh kebijaksanaan, mengadaptasi unsure-unsur positif yang bersesuaian dengannya dan menolak segala unsure negative. Kita mahu mereka teguh atas sikap dan pendirian ini.
Kita mahukan wanita yang mampu menyempurnakan segala tanggungjawab dan hak yang terpundak secara total, mengutamakan pembentukan batiniah daripada penampilan lahiriah dan lebih mementingkan kebajikan suami, anak-anak dan rumahtangga daripada sibuk barsaing menandingi kaum lelaki atau senantiasa mencari jalan untuk menarik perhatian mereka.
Muslimah hari ini mesti kembali kepada kegemilangan para muslimah di awal islam, merekalah role-model terbaik dalam melaksanakan tanggungjawab dan memahami agama. Kita mahu wanita memiliki iman yang teguh, pekerti yang luhur, kefahaman yang utuh, mengganggam risalah dakwah dengan kukuh dan memperlengkapkan diri dengan ilmu dengan ilmu pengetahuan yang luas…inilah cirri-ciri muslimah hari esok. Kita mahu mereka menyemarakkan kebangkitan Islam yang hakiki, bukan semangat kebangkitan wanita berinspirasikan barat yang menular meracuni Negara-negara Islam kini.
Kita mahu kembali mengakhiri zaman ini. Mula melangkah keera baru dan membuka lembaran baru bagi wanita muslimah. Kita mahu kembali kepada kebangkitan yang hakiki dan bertapak atas asas-asas Islam yang kukuh dan ajaran-ajaran yang sebenar sejajar dengan apa yang termaktub di dalam kitab Allah dan sunnah RasulNya, menabur kebajikan dan menegakkan keadilan buat kaum wanita.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: