~ aRtiKaL ~ ::_Muslimah Hari Esok -@ Epilog 5 @-_::
WANITA: ANTARA ZAMAN JAHILIAH DAN ISLAM
Islam tidak pernah menzalimi wanita.
Kaum lelaki pada zaman jahiliah memandandang para wanita sebagai barangan picisan! mereka menganggap objek yang boleh diwarisi wanita-wanita kepunyaan bapanya sebagaimana mereka mewarisi lembu dan kambingnya. Mereka memperlakukan wanita-wanita ini dengan sesuka hati,dikahwininya jika mahu atau ditahannya sehingga mereka dapat melepaskan diri atau menebus diri mereka dengan wang. Islam menegah sama sekali perbuatan sebegini.
Kaum wanita dizaman itu tidak mempunyai hak untuk mewarisi harta secara mutlak. Hal ini kerana,syarat perwarisan bagi masyarakat Arab Jahiliah ialah pandai bermain dan memikul senjata,mempartahankan kabilah dan mahir menunggang kuda. Oleh sebab itu mereka tidak mewarisi sebarang harta pusaka kepada wanita dan kanak-kanak. Jelas,wanita tidak diberi hak perwarisan sama sekali.
Islamlah membawa keadilan kepada wanita dengan menghapuskan keaiban ini,ketika kaum lelaki memandang enteng terhadapnya. Seorang bapa sendiri memandang hina kelahiran anak perempuan sehingga ia sanggp berkata: “Kelahiran ini adalah tidak sebaik anak lelaki kebaikannya hanyalah tangisan,kebajikannya satu kerugian”.
Firman Allah S.W.T:
Maksudnya:“Dan apabila dikhabarkan kepada seseorang dari mereka bahawa ia beroleh anak perempuan, muramlah mukanya sepanjang hari (kerana menanggung dukacita), sedang ia menahan perasaan marahnya dalam hati”.
Islam melenyapkan segala keburukan yang menghantui wanita dan menganggapnya sebagai suatu kurniaan Allah s.w.t
Maksudnya: “Bagi Allah jualah hak milik Segala Yang ada di langit dan di bumi; ia menciptakan apa Yang dikehendakiNya; ia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa Yang dikehendakiNya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa Yang dikehendakiNya”
Nyata dari ayat ini Allah telah mendahulukan kalimah wanita daripada lelaki dan baiknya asuhan pentarbiahan mereka menjadi jaminan untuk ke syurga.
Islam telah menganggat martabat wanita…samada ia seorang anak,isteri mahupun ibu… seorang bapa tidak lagi berhak memperlakukan sewenang-wenangnya dan tidak harus mengahwinkan anak perempuannya dengan sesiapa sahaja menurut kehendaknya. Malah si anak mempunyai hak unuk mengatakan tidak…maka ketika itu si ayah tidak berkuasa untuk memaksanya berkahwin.
Pernah seorang gadis mendatangi Rasulullah s.a.w seraya berkata: “bapa telah mengahwinkanku dengan sepupuku supaya ia boleh menutup keaibannya”-dalam riwayat lain -:sedang gadis tersebut membencinya,lalu Nabi s.a.w menyerahkan hak untuk membuat keputusan kepadanya. Gadis itu berkata: “aku telah merelakan perbuatan bapaku,cuma aku ingin wanita lain mengetahui bahawa bapa mereka tidak mepunyai hak dalam menentukan urusan perkahwinannya”.
Jelas bahawa islam tidak pernah sama sekali menganiayai golongan wanita apatah lagi mensia-siakan haknya. Malah islam memperlakukannya dengan adil dan meninggikan darjatnya dalam segenap aspek kehidupan.
Muslimah hari esok mesti kembali kepada islam dengan penuh kepercayaan dan keyakinan. Dia mestilah berhadapan dengan arus tamadun barat dengan jatidiri yang kukuh,sehingga mampu membuat penilaian dan mengatakan:“ini tidak sesuai bagiku…dan ini pula bukanlah satu kesalahan.”
Terus terang saya katakan seandainya terdapat kebaikan pada tamadun barat maka sesungguhnya islam telahpun mendahuluinya,dan jika terdapat keburukan maka islam telah membanterasnya sejak awal lagi. Kita tidak memerlukan kemasukan budaya asing mahupun meminta-minta daripada pihak lain sedang apa yang ada pada kita sudah lebih daripada mencukupi.
Sesungguhnya orang yang berkemampuan tidaklah meminta-minta. Apakah wajar kita mengemis hidangan pihak lain sedangkan Allah telah melengkapi kita dengan Islam?
MUSLIMAH HARI ESOK
Saudari muslimahku….
Inilah yang saya impikan daripada muslimah hari esok, saya menginginkan agar mereka memahami ajaran agama dan halatuju hidupnya, menyempurnakan tanggungjawab terhadap Tuhan, suami dan anak-anak, masyarakat, agama dan umat Islam. Kita mahu mereka menjadi pemangkin kepada kebangkitan Islam yang hakiki. Kita mahu mereka menjadi pendakwah muslimah.
Kita mahu mereka menjadi pendidik dan pembimbing yang membantu generasi pemudi akan datang dan kebangkitan Islam yang sebenar.
Alangkah indahnya, kita kini berada di Semenanjung Tanah Arab dan di tengah-tengah Negara Islam. Dan alangkah baiknya jika kita dapat melihat kebangkitan Islam yang hakiki sedemikian rupa, diiringi kemaslahatan dunia dan akhirat….dinaungi keredhaan Allah s.w.t lagi dikagumi hati-hati manusia yang berakal…dimantapkan dengan pembangunan material dan rohani yang membawa kepada kebahagian jiwa dan sanubari, kebahagian yang tiada tolok bandingnya.
Kebahagiaan inilah yang telah diungkapkan oleh Ummu Kalthum binti Ali, isteri Umar r.a ketika beliau telah membangkitkan kemarahan Umar dalam urusan rumahtangga mereka. Pada suatu hari, Umar berkata : “Aku akan merunsingkanmu”. Beliau menjawab : “Kamu takkan mampu berbuat demikian. Kebahagianku terletak pada imanku, dan imanku terletak pada hatiku, dan tiada siapa yang berkuasa ke atas hatiku melainkan Tuhanku.”
Saya memohon ke hadrat Allah s.w.t agar dikurniakan kebenaran dalam perkataan dan perbuatan, diberi kefahaman dalam agama dan dikembalikan wanita muslimah hakikat asalnya; keperibadiannya yang unggul dan sejati. Sebagaimana para muslimah di awal Islam, bukan sahaja baik tetapi juga memberi kebaikan kepada masyarakat sekeliling, InsyaAllah…

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: