:..KroNoLoGi JeReBu DeLe el-QuRaN..:


JEREBU Atau Asap Yang Melanda Negara?!
Fakta al-Quran (rujukan: Tafsir ar-Rahman)

Kemungkaran
“Mereka tidak meyakini kebenaran yang dijelaskan, bahkan mereka masih tenggelam dalam keraguan sambil bermain-main dengan agama.” (ad-Dukhan: 9)

Jerebu
“Oleh itu tunggulah semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata.” (ad-Dukhan: 10)

Darurat
“Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang ingkar itu) sehingga mereka berkata: Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan.” (ad-dukhan: 11)

Solat Hajat dan Doa
“Pada saat itu mereka akan merayu dengan berkata: ‘Wahai Tuhan kami! Hapuskanlah azab ini dari kami, sesungguhnya kami beriman’.” (ad-Dukhan: 12)

Kemungkaran dan Keingkaran Yang Berterusan
“Bagaimana mereka dapat beringat (menyempurnakan janji mereka hendak beriman itu)? Padahal mereka telah pun didatangi seorang Rasul yang memberi keterangan (yang cukup).Kemudian mereka berpaling…” (ad-Dukhan: 13 dan 14)

Fakta Semasa Yang Sinonim telah berlaku di malaysia...
1. Jerebu yang melanda Negara pada ketika ini adalah asap pada hakikatnya. Yang dibawa oleh angin daripada negara jiran, Indonesia. Tahap ketebalan asap yang melanda
negara pada masa ini, adalah yang paling teruk dalam sejarah. Sehinggalah langkah darurat terpaksa dilaksanakan.

2. Jelas pada ketika ini, kemarau sedang melanda Negara kita.

3. Empangan-empangan utama yang membekalkan air di seluruh negara sedang berada di paras yang kritikal. Pada ketika ini, negara kita tidak sepatutnya berada pada musim kemarau tetapi sebaliknya.

4. Fenomena sebelum jerebu pula, kita pun tahu… bahkan seluruh negara tahu.
Konsert konsert di sana sini, terutamanya gelombangg akademi fantasia (AF). Bukan sekadar kemungkaran berpeluk-pelukan, berpegang-pegangan tangan (lelaki dan perempuan), tetapi juga terdapatnya unsur-unsur penghinaan terhadap hukum syariat. Contohnya fenomena dakwah yang dicampur-adukkan dengan maksiat yang cuba dibawa oleh salah seorang peserta AF. Kemudiannya, unsur-unsur penghinaan terhadap profession Qari, Bilal, dan syariat bertudung.

5. Unsur-unsur penghinaan yang lain adalah seperti, isu-isu IFC, isu
kondom dan jarum percuma, dan fatwa menghalalkan pelacuran demi untuk menyara keluarga.Kemudiannya ditambah lagi dengan kemungkaran tidak menunaikan solat, zina, anak luar nikah, subsidi minyak, ajaran sesat yang tidak dibendung, isu JAWI menyerbu DISCO dan pelbagai lagi.

6. Dan sebaik sahaja negara dilanda musibah jerebu ini, kerajaan mengisytiharkan supaya diadakan solat hajat di seluruh negara bagi memohon
hujan dan minta diredakan jerebu yang melanda.

7. Namun pada hakikatnya, dalam kita berdoa, apakah kemungkaran-kemungkaran yang berlaku itu telah dihentikan? Semua orang tahu, tentu sekali tidak. Malahan telah
pun berterusan dan bertambah lagi. Na’uzubillah… Sekadar satu renungan,dan “sesungguhnya, ALLAH lah yang lebih mengetahui…”

Muhasabah Diri:
“Sesungguhnya Kami telah menunjukkan jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada pula yang kafir.” (al-Insaan: 3)

“Dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang melihat, dan tidaklah(pula sama) orang-orang yang beriman mengerjakan amal soleh dengan orang-orang yang derhaka. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran.”(al-Mu’min: 58)

“…Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna”. (Surah Zumar: 9)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: