~ IsU ~ :- BaPa BoReK, AnAk RinTik -:

Sejak kebelakangan ini kita asyik terpaku melihat dan mendengar perkembangan agama Islam di Tanah air kita tercinta. Kenyataan-kenyataan sejak berzaman sehingga kini oleh individu yang jahil (tukil) tentang agama Islam di samping tokoh ilmuan yang di rogol oleh syurga duniawi, pangkat and the geng dalam membuat kenyataan yang amat mengelirukan.
Dr Mashitah dengan fatwa liarnya menghalalkan ZINA seandainya darurat, Astora Jabat dengan tiap saat menyesatkan masyarakat dengan penulisannya dan yang terbaru kenyataan Marina seperti mana di ulas oleh Dr Mariah dalam Harakah 9 Mac 2006.
"Ketua Penerangan Muslimat PAS, Dr Mariah Mahmood, berkata bagi sesiapa atau mana-mana pihak yang mahu memperjuangkan hak wanita perkara itu mesti berada dalam ruang lingkup syariat Islam.
“Jangan samakan hak wanita bukan Islam dengan wanita Islam. Tentunya hala tuju dan hak mereka tidak sama dengan wanita Islam dan mereka tidak akan faham akan agama kita,” katanya kepada Harakahdaily bagi mengulas
kenyataan Marina Tun Mahathir yang disiarkan agensi berita antarabangsa, mendakwa wanita Islam Malaysia mempunyai nasib lebih buruk daripada wanita kulit hitam pada era aparteid Afrika Selatan.
Sehubungan itu kata Dr Mariah, sekiranya wujud persepsi mengelirukan mengenai hak wanita Islam, golongan ini sepatutnya dipertanggungjawabkan.
Mereka juga katanya, memburukkan Islam sehingga menjadikan kefahaman Islam sebenar tidak berada dalam lingkungan 'mainstream' (arus perdana).
Oleh sebab itu, ujarnya, jika ada di kalangan wanita negara ini tidak jelas dengan undang-undang keluarga Islam mereka boleh berjumpa dengan NGO Islam yang berpegang kuat dengan ajaran ahli Sunah Wal Jamaah.
Malah katanya, Dewan Muslimat PAS menerusi pasukan kumpulan perundangannya sedia membuka ruang kepada wanita yang bermasalah dengan undang-undang untuk mendapat panduan ataupun jalan yang betul.
Tuduhan Marina ke atas wanita Islam di negara ini yang kononnya nasib mereka lebih buruk daripada wanita kulit hitam semasa aparteid, membuktikan beliau mahu meletakkan wanita Muslim supaya mempunyai cara hidup sama seperti wanita bukan Islam.
Sedangkan katanya, keadilan dalam Islam bukan hanya untuk wanita tetapi untuk semua.
Pertikaian ini juga menggambarkan pihak terbabit masih tidak bersetuju dengan pindaan Akta Undang-undang Keluarga Islam yang diluluskan Parlimen baru-baru ini, katanya."
Kita juga kena tahu bahawa Marina anaknda Tun Mahathir adalah kepala pengat terhadap memorendum IFC @ IRC ( Inter Religions Council ), satu badan yang ingin merosakkan agama islam di bumi Malaysia. Ini jelas terbukti ramainya munafik-munafik menonjolkan diri dalam menghina agama suci Islam sekarang. Mari kita imbas kembali kenyataan mulut tanpa insuran Tun Mahathir mantan Perdana Menteri Malaysia ketika menyampaikan ucapan di dalam satu majlis anjuran Universiti Al-Azhar pada 22 Januari 2003 sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar-akhbar utama di Malaysia (antaranya muka depan Berita Harian, 24 Januari 2003).
“Sesebuah negara sebenarnya hanya memerlukan seorang hafiz sahaja, lagipun Al-Quran mudah didapati sekarang ini, bukannya seperti dulu lagi.” Kenyataan-kenyataan seperti ini bukanlah yang pertama dikeluarkan dari mulut pemimpin-pemimpin tertinggi negara khususnya apabila membicarakan soal pendidikan agama kepada rakyat Malaysia.
Hafiz yang dimaksudkan tentulah sekali golongan yang menghafal Al-Quran. Inilah agaknya pandangan sebenar pemimpin sebuah negara Islam bernama Malaysia. Sekiranya difahami secara telus apa yang tercermin daripada kenyataan seperti itu sebenarnya membayangkan bagaimana besarnya kebencian pengucapnya terhadap aliran pendidikan agama khususnya aliran tahfiz yang mengajar anak-anak muncul sebagai penghafal Al-Quran.
Soalnya, benarkan apa yang didakwa bahawa sesebuah negara sebenarnya memerlukan seorang hafiz? Benarkah begitu? Dan kalau benar, apa pula peranan sekolah-sekolah dan madrasah-madrasah tahfiz yang berkembang mekar di Malaysia pada hari ini?
Sayang sekali, jika beginilah paradigma pemikiran seorang pemimpin negara, bagaimanakah pula arah tuju rakyat jelata? Rasulullah mengajar umatnya agar mendidik anak-anak membaca Al-Quran, mengenali baginda dan ahli keluarga baginda, adakah ini semua boleh dicapai jika pandangan dari pemimpin nombor satu negara ini menjadi ikutan?
Kenapa ini harus keluar dari mulut Perdana Menteri sendiri, (sekarang mantan)? Inilah sebenarnya membayangkan betapa bencinya Mahathir terhadap golongan penghafal Al-Quran. Tidak terkejut sebenarnya kita kerana muqaddimahnya sudah dimulakan oleh seorang penasihat agamanya sendiri, Dr. Hamid Othman yang sudah menyelar sikap ibubapa yang suka menghantar anak-anak mereka menghafal Al-Quran.
Tadayyun manqus (tadayyun ertinya berugama, manqus ertinya kurang) katanya. Lalu bagaimana dengan anak-anak muda yang berpelukan sesama bukan mahram di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, tadayyun kamil (sempurna) kah? Kalau penasihat agama pun sudah sebegini bercelaru, bagaimana pula dengan orang yang dinasihati? Padan sangatlah sampai begitu mengarut Mahathir.
Bagaimana kalau benar-benar berlaku sebuah negara hanya mempunyai seorang hafiz? Bagaimanakah boleh wujudnya masyarakat yang benar-benar berpegang dengan Al-Quran kalaulah hafiz Al-Quran hanyalah seorang sahaja di negara ini? Al-Quran tidak mungkin lagi dapat diperdengarkan merata-rata. Lebih teruk lagi, bagaimana pula apabila tiba saat-saat bulan Ramadhan. Solat tarawih tentunya memerlukan tenaga para hafiz untuk mengimamkannya, adakah Mahathir akan berpendapat pula, solat tarawih boleh diimami oleh bacaan kaset Al-Quran? Rasanya, kalau dibiarkan terus, manusia bernama Mahathir ini akan sampai ke tahap itu.
Mahathir sebenarnya perlu mengakui, kebenciannya kepada usaha membina masyarakat Al-Quran adalah berpunca daripada kebenciannya kepada pengajaran yang terdapat di dalam Al-Quran. Mana mungkin seorang yang mempunyai Al-Quran di dalam dadanya boleh berkata ‘ya’ kepada maksiat yang berlaku. Al-Quran di dalam dada menyatakan bahawa arak adalah haram lalu bagaimana dada sebegini boleh berlapang terhadap arak yang dihalalkan? Kecuali Hamid Othman, Ismail Ibrahim dan kuncu-kuncu mereka, ‘ulama terompah kayu’ payah sebenarnya untuk dicari.
Mahathir and the GENG perlulah ingat, tidak semua manusia di bumi Malaysia berfikir hanya untuk mengisi perut sahaja. Masih ramai yang berfikir untuk masa depan di akhirat. Masih ramai yang berfikir tentang nasib mereka di hadapan Allah, syurga ataupun neraka. Jadi, janganlah idea bodoh di dalam kepala dipaksakan kepada orang lain untuk menerimanya!! Marilah kita berdoa agar kesemua mereka bertaubat ke jalan Allah dan mengingsafi perbuatan keji mereka sebelum. Jalan taubat masih terbuka, Sesunggungnya Allah Maha Pemurah Lagi Pengampun.
Maafkan saya jika ada pihak yang berdesir telinga mambaca coretan ini. Namun, demi berpijak ke arah kebenaran, saya rasa tulisan ini relevan ke arah memperingati dan memberi pengajaran buat kita tentang kesalahan-kesalahan tutur bicara kita seharian.
Kekaizenan Minda Keizzahan Bersama

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: