~ ISu ~ :- KeRaJaAn BerPeSta, RaKyaT DeriTa SeNgSaRa -:
Kenaikan harga minyak 30 SEN mulai 28 Febuari 2006 menambahkan keyakinan penulis bahawa pihak kerajaan Malaysia di bawah rejim (UMNO/BN) langsung tidak prihatin dengan kebajikan rakyat. Penulis berasa masih belum terlewat untuk melontarkan analisis awal demi menyuntik kesedaran rakyat terhadap isu ini.
Sesetengah penganalisis ekonomi global melihat bahawa kenaikan harga runcit minyak di Malaysia berpunca oleh refleksi kenaikan paras harga petrol sedunia. Kali terakhir kenaikan takrif petrol sedunia pada tahun 2005 iaitu AS$ 67.29 juta perTong (sumber: IMF dan Bloomberg).
Pada tahun 2004 dan 2003, kenaikan harga minyak turut berlaku iaitu masing-masing ialah AS$38.46 perTong dan AS$28.64 (sumber: Bloomberg; 26 Ogos 2005). Komuniti ini juga berpadangan bahawa kenaikan harga minyak berpunca oleh pemintaan tinggi beberapa negara perindustrian seperti Amarika Syarikat, China dan India.
Pada tahun 2004 sahaja, permintaan minyak sedunia ialah 82.5 juta tong sehari; iaitu hampir mencecah paras pengeluaran standart minyak negara iaitu 83 juta tong per hari.Ketidakstabilan sosial di beberapa negara OPEC seperti Iraq, Venezuala, Hurricane Emily (Maxico) ditambah dengan spekulasi minyak oleh Amarika Syarikat khususnya di Irah turut menyumbang kepada peningkatan taarif minyak sedunia (sumber: Bloomberg; 26 Ogos 2005)
Apakah realiti ini turut mempengaruhi tangga aras minyak domestik (Malaysia)? Apakah penarikan semula subsidi oleh pihak kerajaan (UMNO/BN) hasil kenaikan harga minyak sedunia? Adakah kenaikan harga minyak terkini adalah munasabah berbanding kenaikan harga minyak di beberapa negara jiran?Amnya, Malaysia ditentukan oleh pasaran global dan Malaysia sendiri bukanlah negara OPEC.
Mustahil bagi Malaysia untuk menentukan turun naik harga minyak sedunia. Walaupun demikian, Kerajaan Malaysia masih mempunyai autoriti menentukan takrif cukai jualan, pengurusan kos operasi, komisen pemilik stesen dan margin syarikat yang mengedarkan produk petroleum.
Kesemua perkara di atas ini ditentukan oleh pihak kerajaan (UMNO/BN) demi memberi pulangan dana kepada negara. Ini bermakna, takrif harga minyak sedunia dan subsidi bukan sahaja menjadi neraca tunggal dalam menentukan harga runcit minyak di Malaysia.

TANPA KOS OPERASI, PETRONAS DAN RAKYAT MASIH BERKONGSI KEUNTUNGAN
PETRONAS berhak menentukan jumlah kos operasinya, namun kos tersebut seharusnya munasabah. Perolehan kos operasi oleh PETRONAS pada tahun 2004/2005 hanya 5.89% atau 9.54 sen bagi setiap liter petrol RON97, RM1.62 perLiter (sumber: PETRONAS).
Keuntungan kasar PETRONAS pada tahun 2004.2005 ialah RM59 bilion (sumber: PETRONAS & Bloomberg). Keuntungan alternatif tanpa kos operasi masih dalam sempadan untung bersih iaitu RM55.5249 bilion. Ini bermakna PETRONAS masih kekal memperoleh keuntungan biarpun kos operasi ini tidak diambil kira. (UMNO/BN) harus peka dalam perkiraan harga runcit. PETRONAS harus menghargai hak rakyat Malaysia iaitu minyak mentah.
Merujuk kepada perolehan komisen pula, penulis tidak bersetuju sekiranya komisen pemilik stesen turut dikurangkan. Ini kerana, komisen tersebut adalah berpatutan dan mampu mengimbangi cukai perniagaan dan kos operasi yang terpaksa ditanggung oleh pemilik stesen minyak. Selagi mana, satu-satu polisi itu menjurus kepada meringankan beban hidup rakyat (termasuk pengusaha Stesen Minyak), penulis sangat menyokong polisi tersebut.

JUTIFIKASI SUBSIDI DAN PENGECUALIAN CUKAI JUALAN
Tanggal akhir 31 Julai 2005 perTahun, kerajaan telah menanggung subsidi dan cukai jualan (pengecualian) sehingga Disember 2005 masing-masing sebanyak RM.4.8 bilion dan RM7.85 bilion (sumber: PETRONAS).
Ini bermakna perbelanjaan hangus yang ditanggung oleh pihak kerajaan (UMNO/BN) bagi tahun tersebut ialah RM14.48bilion bagi tahun tersebut (sumber: Bloomberg).Penulis melihat belanjawan hangus ini langsung tidak merugikan kerajaan kerana ia sangat membantu ekonomi rakyat.
Apakah tugas kerajaan ialah menjaga kepentingan institusi kerajaan bukan menjaga institusi rakyat? Tender minyak oleh Petronas di 3 loji utama di Malaysia adalah logi milik setiap rakyat Malaysia, bukan milik kerajaan. Maka, Subdisi adalah hak rakyat yang wajib ditunaikan oleh pihak kerajaan. Tidak timbul status subsidi ini boleh dihulurkan atau sebaliknya kepada rakyat kerana tugas kerajaan adalah berkhidmat untuk rakyat. Di manakah keistimewaan rakyat di Malaysia ini, negara yang dianugerahkan Tuhan emas hitam Kerajaan (UMNO/BN) harus menjawab persoalan ini.
Walaupun demikian, berdasarkan perkembangan jualan kasar minyak oleh PETRONAS, sebenarnya masih mampu membiayai kos tersebut. Agihan dana PETRONAS ke Putrajaya, kos pengurusan KLC dan Menara berkembar PETRONAS yang memakan puluhan bilion ringgit perTahun sepatutnya disalurkan terus kepada rakyat melalui subsidi dan tanggungan cukai jualan oleh PETRONAS-Kerajaan.Justifikasi lain penarikan subsidi oleh kerajaan adalah berikutan penyeludupan petroleum dan diesel oleh warga asing. Sebagai contoh, anggaran subsidi minyak bagi akhir tahun 2005 adalah RM6.6 bilion. Andaikan 10% minyak Malaysia diseludup keluar, kerajaan bakal kehilangan RM660juta yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat Malaysia semata-mata.
Penulis melihat inisiatif Kerajaan (UMNO/BN) menaikkan harga runcit minyak 30 sen lagi dan penarikan subsidi minyak kurang efeksyen jika ingin membendung penyeludupan minyak secara haram di Malaysia. Isu pokok adalah isu penyeludupan, bukan isu belanja hangus subsidi rakyat. Sepatutnya pengurusan imigresen atau keluar masuk pendatang harus diperketatkan, bukan penarikan subsidi minyak yang akhirnya membebankan keseluruhan atau setiap rakyat Malaysia.
HARGA RUNCIT MINYAK DOMESTIK MASIH MURAH DI ASEAN
Memang tidak dapat disangkalkan lagi, harga minyak domestik negara masih murah berbanding Singapura, Thailand, Filipina, Indonesia dan sebagainya. Namun, melihat angka secara kaku semata-mata tidak memadai.Sebagai contoh, harga minyak Ron97 di Thailand 229sen perLiter iaitu 41.36% lebih tinggi daripada harga runcit minyak tempatan (sumber: Bloomberg). Hakikatnya, kadar inflasi di Thailand kini juga sangat tinggi dan hampir sama dengan Malaysia iaitu 4.9%. Inflasi Malaysia 5.2 bagi tahun 2005; iaitu kenaikan 100% berbanding tahun sebelumnya (sumber: Bloomberg).
Perbandingan harga runcit minyak negara dengan negara Thailand bagi penulis umpama 2X5 = 5X2? Mengapa tidak dibanding dengan negara Brunei Darussalam?Sebelum analisis lanjut, harga runcit minyak Malaysia turut dibandingkan dengan negara Singapura. Negara Singapura bukan negara pengeluar bahan bakar, berbeza dengan Malaysia. Ini bermakna takrif harga runcit dunia menjadi harga runcit belian/import secara langsung oleh Singapura dengan negara pengeluar minyak.
Malaysia adalah negara pengeluar minyak, selain mendapat royalti berbilion ringgi, cukai, subsidi, margin syarikat pengeluaran produk minyak boleh ditentukan oleh kerajaan. Realitinya, penentuan harga runcit bahan bakar di Malaysia dan Singapura berbeza. Tuntasnya, Malaysia mempunyai peluang untuk mengurangkan beban belanjawan rakyat. Nak buat atau tidak?Harga runcit RON97 di Brunei Darussalam ialah 120sen perLiter iaitu 42 sen jauh lebih murah berbanding tangga harga runcit di Malaysia.
Sesetengah penganalisis berpandangan bahawa Brunei Darussalam mampu untuk terus menanggung subsidi minyak kerana populasi rakyatnya jauh lebih kecil berbanding Malaysia. Selain itu, skala industri milikan negara yang menggunakan bahan bakar ini juga kecil berbanding Malaysia?
Gunaan bahan bakar oleh rakyat Malaysia mampu memberi keuntungan langsung yang jauh lebih besar berbanding KDNK Brunei Darusslam kerana jumlah penduduk negara Thailand adalah 343 653 (2001) berbanding Malaysia; lebih 23juta (2001) atau lebih tepat (23953136:2005) (sumber: 1 Mac 2005;
http://ms.wikipedia.org/wiki/ Malaysia).
Skala industri yang menggunakan bahan bakar Malaysia biarpun jauh lebih besar, namun bukanlah liabiliti kerajaan. Di Brunei Darussalam, lebih 90% industri seumpama ini adalah milikan negara, maka ia adalah liabiliti negara. Akhirnya, turun naik aras harga runcit minyak sebenarnya meninggalkan implikasi langsung terus kepada rakyat sendiri, baik di Malaysia, mahupun Brunei Darussalam atau negara-negara lain. Harga runcit yang rendah lambang keprihatinan kerajaan kepada rakyat satu-satu negara.
MINYAK NAIK, JAMINAN HARGA BARANG ASASI TURUT NAIK
Minyak naik bermakna kos urusniaga barang turut akan naik. Mengapa Dato Seri Najib Tun Razak ghairah mengarahkan KPDNHEP pantau harga runcit barang asasi yang dimilik niaga oleh rakyat? Pak Lah, hanya membisu?Mengapa keuntungan hasil penarikan subsidi minyak hanya berlegar di kerusi kerajaan; tidak dinikmati bersama oleh rakyat amnya melalui kenaikan harga barang domestik? Tidakkah inisiatif ini melambangkan pihak kerajaan (UMNO/BN) mengambil sikap lepas tangan dengan kenaikan inflasi negara?
Komuniti Menteri baik (UMNO/BN) ataupun pihak pembangkang (PAS/DAP/PKR dll) dan penjawat kerajaan tidak terlalu berasa impak langsung berhubung kenaikan minyak. Sebagai contoh, jika Pak Lah ingin melawat desa, beliau boleh menuntut kos perjalanan, penginapan, keselamatan, makanan dan sebagainya dari dana kerajaan. Begitu juga dengan menteri dan penjawat kerajaan.Berbeza dengan Pak Tani di ladang tebu Perlis, peniaga dari felda Trolak dan Sungkai. Penentuan kos sepinggan mee goreng atau segelas teh tongkat Ali ais yang dijual harus mengambil kira kos perjalan dan sebagainya secara kasar agar keuntungan perniagaan tidak defisit.
Golongan rakyat seperti mereka tidak boleh menuntut beberapa kos sebagaimana Pak Menteri di ibu kota sana.Tiada pilihan lain melainkan menaikan harga harga jualan ayam dari RM10.40 sekilo kepada RM12 atau RM14 sekilo. Mee Goreng naik harga RM3.50. Teh Tongkat Ali mungkin RM3.50. Jika patuh kepada takat harga yang ditetapkan oleh KPDNHEP bermakna komuniti peniaga, pemborong, Pak Tani dan rakyat kebanyakan akan mengalami kerugian niaga dan bersedia gulung tikar.
Di mana pertimbangan kerajaan (UMNO/BN)?Pak Lah mungkin makan di hotel 5 bintang sesuai dengan statusnya dan gaji beliau. Masejnya di sini, akhirnya setiap rakyat terpaksa mengdapai kenaikan inflasi negara. Jaminan harga barang runcit tidak naik suatu gula-gula semata-mata.
PENDIRIAN PENULIS
Pendirian penulis, kenaikan harga runcit minyak bukan untuk kepentingan rakyat, tetapi kepentingan negara yang mengamalkan ekonomi kapitalisme kekayaan berlegar di kalangan golongan elit hasil cengkaman ekonomi di peringkat rakyat kebanyakan.Kerajaan (UMNO/BN) seharusnya lebih jujur dalam menyampaikan justifikasi kenaikan harga runcit minyak kepada rakyat kebanyakan. Helah dan tidak transperency pihak kerajaan ke atas rakyat adalah suatu pengkhianatan.
Penulis menganalisis setiap tindak tanduk Kerajaan (UMNO/BN).Kerajaan (UMNO/BN) harus lebih proaktif dan progresif dalam meneroka sumber tenaga alternatif demi mengurangkan kadar guna bahan bakar petroleum oleh syarikat milikan negara. Tenaga solar, uranium, nuklear, ombak dan sebagainya harus diteroka.
Negara Iran membuktikan kebolehan mereka dalam meneroka industri tenaga nuklear dan uranium demi pembangunan sektor industri berat dan pertanian. Malaysia harus mencontohi inisitif Iran di tengah-tengah ancaman naik turun harga minyak sedunia tidak menentu ini.Kerajaan (UMNO/BN) harus lebih bijak dalam menguruskan belanjawan negara. RM-9 kini dirangka.
Pihak kerajaan (UMNO/BN) seharusnya meletakkan priority (keutamaan) belanjawan kepada jaminan inflasi dan bahan-bahan asasi termasuk subsidi minyak. Daripada ghairah menjadi penganjur beberapa kejohanan sukan dan forum peringkat global yang hanya memberi subsidi kepada golongan elit dan warga asing, lebih baik peruntukan tersebut disuntik kepada sektor-sektor yang melibatkan kebajikan rakyat.
Penulis sentiasa yakin pihak kerajaan (UMNO/BN) pengkhinat bangsa Malaysia selagi mana subsidi minyak yang hakikatnya adalah hak rakyat tidak dikembalikan segera kepada rakyat. Tiada pilihan lain, sama ada rakyat Malaysia (termasuk penulis) terus cium punggung kerajaan (UMNO/BN) atau bangkit menggugat kerajaan agar rakyat terbela. MINYAK NAIK, SUBSIDI RAKYAT TERGADAI!!!!!
Harga minyak sepanjang zaman.. (dalam masa 16 tahun - sejak 1990)
sebelum 90 - RM 0.89
tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 ( kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 ( kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 ( kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 ( kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 ( kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
Nota : (ayat2 standard)
1. Kenaikan minyak masih rendah berbanding mana2 pun negara ASEAN.
2. Kerajaan akan pastikan kenaikan tidak membebankan
3. Kerajaan tidak mampu lagi menampung subsidi.
4. Kerajaan memberi jaminan harga runcit petroleum tidak akan dinaikkan lagi pada TAHUN INI.
~~~~~~
Sekarang ini sudah hampir seminggu kenaikan harga minyak 30 sen telah diumumkan. Cuba kita perhatikan kadar harga barang disekeliling anda, sudah naik atau tidak ? Berikut adalah senarai harga yang meningkat dibeberapa tempat di Malaysia.Harga lama & Harga Selepas Harga Minyak Naik.
1) Pulau Pinang:
Barang Harga Dulu
Harga Baru
Bawal hitam RM15 - 1 kg RM17 - 1 kg
Ikan kembung RM6 - 1 kg RM7 - 1 kg
Kacang panjang RM2.40 RM3
Mee/koay teow RM2.50 sepinggan RM3 sepinggan
Roti canai 60 sen sekeping 80 sen sekeping
Udang RM16 - 1 kg RM17 - 1 kg
2) Shah Alam:
Ayam RM5 - 1 kg RM6 - 1 kg
Mee RM3 semangkuk RM3.30 semangkuk
Daging import RM7 - 1 kg RM8 - 1 kg
3) Melaka:
Ayam RM4 -1 kg RM4.50 - 1 kg
4) Kuala Lumpur:
Bawal hitam RM12 - 1 kg RM13 - 1 kg
Daging tempatan RM15 - 1 kg RM18 -1 kg
Daging import RM8.50 -1 kg RM9 -1 kg
Ikan kembung RM6 - 1 kg RM7 - 1 kg
Sawi RM2.80 - 1 kg RM3 - 1 kg
Santan RM3 - 1 kg RM4 - 1 kg
Tenggiri RM14 - 1 kg RM15 - 1 kg
5) Petaling Jaya:
Bawal hitam RM12 - 1 kg RM16 - 1 kg
Santan RM3 - 1 kg RM4 - 1 kg
Sawi RM2.80 - 1 kg RM3 - 1 kg
6) Alor Setar:
Ikan kembung Naik hingga RM3 -1 kg
7) Ipoh:
Ikan kembung Naik hingga RM3 -1 kg
8) Kota Bharu:
Ikan Tenggiri RM12 - 1 kg RM16 - 1 kg
9) Seremban:
Sawi RM1.60 - 1 kg RM2 - 1 kg
10) Johor Bahru:
Sawi RM2 - 1 kg RM2.50 - 1 kg

SumBer ~~~>HARAKAHDAILY, 5 March 2006

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: