~ IsU ~ :- IsLaM HaDri-HaDri Di MeSiR , MaShiTah Di BoooO -:
Majlis Pelancaran Muntada Islam Hadhari & Intravasiti Islam Hadhari pada hari jumaat, 3 mac 2006 baru2 ini yang diadakan di dewan asrama Malaysia ( ARMA ) menarik perhatian ana untuk menyunting kembali apa yang terluah kata-kata mutiara oleh permata agamawan pujaan UMNO Dr Mashitah Ibrahim.
Kedatangan mashitah bersama rombongan pelajar UM yang merupakan penggerak Kelab Islam Hadhari di UM bertujuan untuk menubuhkannya di Mesir, bumi ardil kinanah.
Best juga ceramah mashitah ni, antara lontaran yang menyatakan kebaikkan islam hadhari ialah kerajaan ingin melahirkan pekerja-pekerja teknokrat dalam semua bidang dan menyatakan persoalan kenapa orang masih tidak terima Islam Hadhari yang di bawa oleh kerajaan sedangkan Ulama-Ulama islam menyokong pelan islam hadhari kerajaan.Dr Tantawi pun sokong tapi kita tak sokong, adakah kamu lebih alim dari Dr Tantawi,Syiekhul Al-azhar? katanya mashitah.Katanya lagi, dalam kita nak melahirkan orang islam yang baik, pengisiannya yang penting, bukan nak hukum-hukum je.
Katanya lagi, dia kesal dengan segelintir yang menyamakan islam hadhari dengan hadharatul islam.Sebagai contoh katanya, Dato Dr Mashitah Ibrahim dengan Dato Dr Ibrahim Mashitah, ama je katanya. Sama ke sahabat? fikir lah sendiri. Katanya lagi, kita x boleh hukum orang dengan melihat keadaan saje, contoh pergi ke landon, china dll tapi dia tak mampu untuk mengerjakan haji di Mekah, mungkin mereka tak mampu dari segi anak-anak dan lain-lain. Pelik tak, nak pergi Landon dapat tinggalkan anak tapi nak pergi Mekah tak dapat pula, masyaallah nape ni...
Menjawab soalan pertanyaan, mashitah cakap. "bukan hudud saje Islam, banyak lagi yang Islam". Kita pun jawab, nape tak laksana yang banyak lagi tu....Katanya lagi,"kerajaan nak bina juzu' Islam dahulu"tapi kita jawab lagi, apakah juzu'-juzu' yang di laksanakan oleh kerajaan sekarang? adakah kita mampu bermegah dengan Bank Islam dan lain-lain sedangkan yang lain kita ketepikan...Nape Puan Mashitah tak datang Tanta,kan best jika datang sini, rindu kami....
Kenapakah perlunya penubuhan kelab Islam Hadhari di bumi Mesir? apakah tujuannya? Atau sekadar ingin memecah belahkan perpaduan dalam PMRAM saje. Jika kerajaan prihatin kepada golongan agamawan lebih-lebih lagi azhari, kenapa tidak di beri Biasiswa @ setidak-tidaknya memberi Pinjaman saje. Wang zakat pun tak bagi, nak bagi biasiswa, tahi asap lah... Tidak mahu bagi wang tak pe lah, sedialah kebajikan-kebajikan lain pada kami, tak usah riuh rendah nak tubuh ini, itu. sudah memadai dengan adanya Jabatan Penuntut di Kedutaan dan PMRAM sebagai pertubuhan di sini. Tapi yang jelasnya, ada sotong di sebalik lingkaran-lingkaran mie betul tak......Wallahualam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: