~ IsU ~ ::_PrOgRaM ReaLiTi Tv, AnTaRa JaRuM YaHuDi_::
Kebelakangan ini kita dibanjiri dengan pelbagai program realiti tv yang memualkan. Semakin hari semakin bertambah, malahan stesen-stesen tv di negara ini berlumba-lumba untuk mempromosikan rancangan realiti tv masing-masing yang ternyata bertujuan untuk mengaut keuntungan semata-mata.
Kita disajikan dengan rancangan-rancangan seperti Akademi Fantasia, Malaysian Idol, Mentor Mencari Cinta, The Most Beutiful dan yang terbaru One In a Million. Kegilaan terhadap realiti tv ini amat dasyat dan kesan atau pengaruhnya amat menakutkan sekali.
Sebagai rakyat Malaysia yang mencintai Islam, saya melihat fenomena realiti tv ini sebagai satu ancaman kepada pembangunan intelek rakyat Malaysia khususnya. Ternyata rancangan seperti ini langsung tidak memberi faedah dan menyumbang kepada pembangunan negara. Malah ianya seolah-olah menunjukkan bahawa rakyat Malaysia amnya dan umat Islam khususnya amat lemah dari segi intelek dan hanya memikirkan soal-soal picisan seperti jodoh dan mencari bakat-bakat nyanyian semata-mata.
Seperti biasa, kebanyakan rancangan realiti tv ini lebih menumpukan kepada mencungkil bakat-bakat baru dalam bidang nyanyian. Kalau dahulu kita tidak mengetahui tentang ilmu vokal, kini kita lebih mengenali istilah-istilah seperti ”vibrato, falsetho” daripada mengenali istilah-istilah tajwid seperti ”izhar” atau ”idgham bila ghunnah” yang sepatutnya menjadi kewajipan untuk setiap individu muslim untuk mengetahuinya sebagai satu alat untuk memahami Al-Quran.
Persoalannya, adakah agenda mencari penyanyi lebih afdhal dari agenda memulihkan akhlak rakyat Malaysia yang mengalami keruntuhan yang amat dasyat. Firman Allah yang bermaksud :-
"Dan di antara mereka (ada) orang yang (membeli) mempergunakan perkataan yang tidak berguna (lahwal hadis) untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan." (Surah Al-Luqman: 6)
Ulama mentafsirkan perkataan lahwal hadis sebagai hiburan atau nyanyian-nyanyian yang melalaikan dan menyesatkan manusia dari mengingati Allah swt. Manakala perkataan "yashtari" atau membeli dalam ayat ini bila ditafsirkan dalam konteks semasa, ialah terdapatnya di kalangan manusia hari ini sanggup membeli hiburan seperti menghantar undi melalui sms. Undi melalui sms ini adalah satu bentuk pembelian hiburan secara tidak langsung dan sangat bertepatan dengan ayat al-quran di atas. Ternyata Al-Quran telah mendahului kita, cuma manusia pada hari ini sahaja yang tidak mahu mengambil pengajaran.

Hujah songsang menyokong realiti tv
Namun begitu, terdapat hujah-hujah songsang oleh pihak-pihak yang menyokong realiti tv ini. Mereka hanya berhujah berdasarkan logik akal semata-mata. Sebagai contohnya seorang tokoh media di negara ini dalam Malay Mail pada 2 Ogos 2005 menyatakan :-
"We should not underestimate Malaysian viewers as they know how to differentiate between Western and Malaysian values. Malaysians are empowered to select what they want to watch. Our literacy rate is high, so there is no need to be worried about reality TV programmes."
Kita sepatutnya tidak boleh memandang rendah kepada penonton tv Malaysia kerana mereka tahu membezakan antara nilai Barat dan nilai-nilai masyarakat Malaysia. Rakyat Malaysia berkuasa untuk memilih atau menentukan apa yang mereka hendak lihat dan tonton. Kesedaran kita sangat tinggi, jadi tidak perlu bimbang tentang program realiti tv. (terjemahan)
Manakala seorang lagi tokoh yang berpengaruh didalam industri hiburan pula menyatakan
"We just need to look around ourselves to know that things are changing. Malaysians are smart enough to know what’s good and bad. In the music industry too, I have to accept changes, the music revolutions and to keep in touch with the real world whether I like the changes or not."
Kita perlu melihat di sekeliling kita untuk mengetahui bahawa keadaan sudah berubah. Rakyat Malaysia sudah cukup bijak untuk menilai yang mana baik dan yang mana buruk. Di dalam industri muzik, saya terpaksa menerima perubahan, revolusi muzik dan perlu mengambil tahu tentang keadaan sebenar dunia sekarang sama ada saya suka atau tidak. (terjemahan)
Agenda Yahudi melalaikan umat Islam
Sebenarnya program realiti tv ini merupakan satu bentuk penjajahan baru ke atas pemikiran umat islam atau "ghazwatul fikr". Ini merupakan agenda Yahudi dan Nasrani yang mempunyai agenda tersembunyi untuk melemahkan umat Islam melalui serangan pemikiran yang akan mematikan daya tahan, daya juang dan semangat jihad umat Islam. Umat Islam dilekakan dengan program realiti tv ini.
Mereka tidak lagi berminat untuk mengetahui nasib saudara seagama mereka yang tertindas di Palestin atau di Iraq. Mereka lebih senang menangisi penyingkiran peserta AF daripada menangisi nasib umat Islam lain yang dibunuh, disiksa oleh tentera Israel di bumi Palestin.
Dan kini kita berhadapan dengan senario peperangan yang semakin merebak antara tentera Israel dan Hizbollah. Berapa ramai antara kita yang menyuarakan bantahan terhadap penindasan terhadap umat Islam di Palestin? Di manakah semangat juang dan jihad kita untuk membantu saudara-saudara seagama kita menentang penjarahan dan kekejaman bangsa Yahudi?
Di mana suara OIC sebagai pertubuhan yang menjaga kebajikan negara-negara umat Islam? Cukupkah sekadar mengutuk tindakan regim yahudi yang menyerang dan membunuh penduduk awam di Lubnan? Tiadakah tindakan yang tegas diambil oleh semua negara umat Islam seperti menghantar tentera ke Palestin bagi memulihkan keadaan? Beginilah keadaan umat Islam di dunia amnya dan Malaysia khususnya yang telah mati hati mereka akibat pengaruh realiti tv yang melekakan.
Umat Islam Malaysia Rosak Aqidah
Masyarakat yang leka dengan budaya hedonisme yang melampau-lampau akhirnya akan menjadi masyarakat yang rosak akhlak,kosong jiwa dan hilang jati diri. Begitulah dasyatnya pengaruh program realiti tv yang merupakan agenda pihak Yahudi dan Nasrani untuk melumpuhkan umat Islam dari bangkit menjadi umat yang terkemuka seperti di zaman silam.Tidak hairanlah apabila baru-baru ini kita dikejutkan dengan kenyataan Mufti Perak bahawa umat Islam di Malaysia membelanjakan RM4 billion untuk minum arak dan berjudi sahaja.
Manakala terdapat lebih 100 ribu umat Islam di Malaysia yang telah murtad atau keluar dari agama Islam. Inilah agenda Yahudi dan Nasrani yang telah berjaya secara halus dan perlahan merosakkan aqidah umat Islam di Malaysia. Sebagai penutup renungilah Firman Allah swt dalam ayat di bawah dan sama-samalah kita berdoa semoga Allah menguatkan iman kita.
"Dan sekali-kali tidak akan redha orang-orang Yahudi dan Nasrani sehinggalah kamu (Muhammad) mengikut agama mereka" (Al-Baqarah:120)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: