~ mY meMoRy ~ ::_KeMbaRa SaiFi Ke MaTroH SiWa...MenYinGkaP RaHsiA aLaM & KeKuAsaAn ALLah
Marsi Matruh & Qaisis Siwa
Qaisis Amoun siwa di kelilingi padang pasir yang luas dan terletak dibahagian barat Qattara di tengah-tengah padang pasir Libya dalam Negara Mesir. Jaraknya ke tenggara Matroh lebih kurang 30 km. Marsi Matroh merupakan sebuah pecan pantai di mana Cleopatra dan mark Anthony suatu ketika dahulu mempunyai sebuah istana. Di sekitar 700 sebelum abad, Qaisis Siwa merupakan salah satu pusat kebudayaan yang aktif di mesir. Sebuah tokong telah di bina seperti apa yang di percayai untuk menghormati matahari yang di kenali sebagai amon ra. Dalam tahun 524 sebelum masihi, Raja Cambyses dari Parsi iaitu anak kepada Cyrus, menakluki Negara Mesir telah menghantar 50,000 bala tentera dari Luxor untuk memusnahkan ahli nujum tetapi di katakan mereka lenyap begitu sahaja terkambus dalam pasir padang pasir sehinga tiada kesan yang di jumpai sehingga kini.
Pada kurun ke-5 sebelum masihi Herodatus mengakui pada Wadi Siwa mempunyai seorang ahli nujum yang terkenal . Alexander The Great merupakan antara orang yang terpenting melawat Qaisis Siwa. Dalam tahun 331 sebelum masihi, beliau mendakwa dirinya sebagai seorang Firaun Mesir. Beliau berjaya menguasai Mesir tanpa sebarang pertumpahan darah dan seterusnya mengasaskan bandar Iskandariah. Beliau ingin juga menguasai kuasa suci seperti yang diperolehi oleh Raja-Raja Mesir.
Dalam tahun 331 sebelum masihi beliau menggunakan satu perjalanan jauh ke Siwa mengambil masa 2 minggu. Callisthenes penulis biografi Alexander menyatakan perjalanan tersebut amat merbahaya sehinggakan ahli rombongan ini hampir mati kebuluran apabila bekalan air minuman yang di bawa kekurangan seperti dongengan yang diceritakan ahli nujum ini. Kemudian membantunya dengan berjaya menurunkan hujan. Apabila rombongan tersebut sesat dalam ribut pasir, ahli nujum ini juga diceritakan mengirimkan 2 ekor burung hitam besar yang menunjukkan arah ke Qaisis dan Siwa.
Paderi, penari, ahli muzik dan ahli-ahli ibadat mengalukan kedatangan Alexander ke Wadi tersebut. Majlis sambutan ini diadakan dihadapan tokong Amoun Ra tempat penginapan kepada Alexander The Great sehingga beliau mengarahkan apabila baliau meninggal dunia agar di kebumikan disitu.
Pada abad ke-5 sebelum dekad ini, Herodatus menyatakan bahawa Qaisis Siwa ini di duduki oleh seorang ahli nujum purba kala yang amat terkenal. Kini Qaisis ini didiami oleh 1700 keluarga iaitu sebanyak 11,000 bilangan penduduk. Ia mempunyai 16 buah sekolah dan 10 pusat kraftangan tempatan. Siwa terletak lebih kurang 19 km di bawah paras laut. Kurma dan zaitun merupakan hasil pengeluaran tempatan kedua terbesar di dunia
Memori Ringkas Pengembaraan Ke Matruh & Siwa
Rehlah ke Matroh & Siwa adalah antara program tahunan musim panas Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta sejak zaman-berzaman lagi. Kembara Saifi ke Matruh Siwa di adakan selama 4 hari iaitu bermula hari Isnin 24 Julai 2006 sehingga Khamis 27 Julai 2006.
Hari Pertama ( 24 Julai 2006 )
Memori bermula jam 10 malam apabila peserta Imarah Melayu berkumpul di rumah Kamal, sempat lagi minum Shai ( Teh ) he2. Pada pukul 11 malam aku dan geng-geng Imarah Melayu bergegas menuju ke Dewan Mahmut Syaltut Bait Izzah untuk pendaftaran dan taklimat ringkas perjalanan. Pukol 12 tengah malam bas pun tiba dan semua peserta cepat-cepat mengemaskan barang untuk di angkut ke bas yang lama sakan menuggu. Tiba saje kat bas, hati aku bernyanyi sendirian terpegun melihat bas yang agak besar dan cantik molek pulak tu. Bukan aku je yang perperasaan begitu tapi boleh di katakan miah bi miah berperasaan macam aku.
Detik 12.30 tengah malam kami bertolak menuju Matroh & Siwa. Keriangan peserta terpancar di wajah masing-masing walaupun adab manusia akan mengantuk bila masuk tengah malam tapi aksi peserta tidak menampakkan keletihan dan rasa mengantuk langsung. 15 minit perjalan kami terkejut kerana bas terpaksa berhenti secara mengejut. Kecoh sementara di sebalik pemandu bas bermandi peluh membaiki engin bas yang bermasalah itu. Setelah hampir sejam kami terpaksa menunggu pemandu membaiki, akhirnya pengarah kembara mengarahkan semua peserta balik semula ke Bait Izzah dengan menaiki van syarikat bas ( Rabah ) tersebut secara berperingkat-peringkat.
Ramai lah yang berselora nak duit balik, tak mahu pergi dan rungutan lain. Tapi sat gelabah sebab semua tu mainan jenaka peserta saje, nak buat adhoc risau huhu. Semua peserta pun tido nyenyak di Dewan Bait Izzah, antara catitan sejarah aku kali pertama tido kat Bait Izzah he2. Apabila azan subuh berkumandang semua peserta bersegera solat subuh jamaah tapi aku masih pening-pening unta lagi, sebabnya aku tido sebelahan dengan Hadi dan bila bangun tengok dok sebelah Syahid. Nak kata aku tido buas tak logik juga sebab jaraknya terlalu jauh dan arah yang bertentangan. Yang masalahnya bukan empunya diri sahaja yang pergi tapi siap dengan beg. Aku tanya Syahid bila masa aku tido sebelah mu, dia cakap tak tau, siap dia suruh aku selimut dengan saratoga lagi. Tak mahu mengzalimi kepala fikir bab ni, aku buat bodoh je he2.
Hari Kedua ( 25 Julai 2006 )
Selepas solat subuh berjamah aku & geng Imarah melayu pun balikke rumah sekejap, sempat tido oiiii, nikmat juga dapat tido lena huhu. Tepat jam 9 pagi aku & the geng Imarah Melayu menuju ke Bait Izzah. Setelah sampai sana bas yang baru pun tiba yang di import dari Iskandariah. Badan tak lah cantik langsung tapi dalam power tau, tak pernah rosak dalam 3 hari perjalan walaupun berbadan tak sesegak bas yang pertama tu. Pukol 10 pagi kami bertolak menuju ke Matroh & Siwa dan pada pukol 2 tengah hari kami semua tiba di perhentian rehat, semua turun untuk solat jama’ dan qada’ hajat. Arab, bila tengok kami berpusu-pusu ke tandas, dengan pantas nak ambil kesempatan untuk minta caj kos guna tandas, tapi tak ada sorang pun yang bagi, buat bodoh saje dia minta kecuali Kamal yang bagi. Banyak juga Kamal bagi, 10 sen oiiiii tapi sombong ye arab tu siap buang dalam tong sampah duit Kamal tu. Padam muka, nak ambil kesempatan sangat, nak kenakan orang sebaliknya dia yang kena huhu. Lebih kurang jam 5 petang kami tiba di hotel tempat penginapan kami selama dua malam tapi kami tak turun kerana akan ke Pantai Agiba, adhok program saje yang turun untuk menyiapkan makan petang. Sedikit info ringkas tentang Pantai Agiba Matroh. Ianya lebih kurang 10 km dari pecan Marsi Matroh. Keadaan dan suasana sekeliling oleh Pantai yang amat mengajaibkan. Lebih-lebih lagi apabila terbenam matahari yang menghasilkan perubahan kepada 7 warna, macam pelangi la. Begitu juga keadaan Pantai yang dikelilingi oleh batu batan yang begitu cantik. Ia tidak bersesuain untuk mandi manda kerana merbahaya disebabkan oleh batu karang yang terlalu banyak. Bersesuaian lah dengan namanya Pantai Agiba ( Pantai Ajaib ) kerana permukaan airnya yang biru segar cantik menawan dan batu karang yang banyak serta batu yang indah kesan tiupan angin. Jam 6.30 petang kami semua bergegas ke hotel penginapan kami serta menjamu sarapan petang. Selepas solat jama’ kami bertolak ke Pasar Libya.
Di sana tersohor dengan pasar yang menjual barangan pakaian yang boleh dikatakan murah serta minyak-minyak. Kami pulang ke tempat penginapan pada pukol 11 malam. Sampai je di tempat penginapan, kami semua bersiar-siar di tepi pantai Matroh yang di banjiri lautan manusia, makin malam makin ramai yang keluar.
Kebanyakkan antara kami menyewa basikal, awalannya tuan kedai cakap 3 jam 2 Genih tapi bila bayar cakap 1 jam 2 genih pula, geram juga sikap arab yang suka ambil peluang tapi kami semua dapat 3 jam 5 genih saje. Aku, Kamal, Husaimi, Hambali, Azam,Wan, Pijo dan Man sempat masuk melihat aksi silap mata secara live. Terpegun juga kami melihat aksi mereka tapi ketika aksi menutup mata dan meneka barang yang ada pada peserta, ramai arab yang mengeluarkan i/c dan kad-kad lain.
Aku mengeluarkan passport, Kamal dan Husaimi juga mengeluarkannya untuk di berikan kepada pengerusi majlis tapi sampai tempat kami, dia tak mahu ambil, bising bak pasar siti khadijah kami membuat celaru tanda tak puas hati, mungkin jin pesilap mata tak pandai baca melayu kot he2. sekali lagi kami buat kecoh ketika aksi kepala budak tanpa badan bercakap, penonton di benarkan naik untuk melihat adakah ia tipu atau tidak dan menyoal budak itu. Bila tiba je wakil kami, berwakilkan kepada Husaimi, pengerusi majlis pun cakap cukup, tak boleh naik. Semua penonton arab tengok aksi tak puas hati kami he2. Pukol 2 pagi kami pun balik ke tempat penginapan dan tido dengan lena.
Hari Ketiga ( 26 Julai 2006 )
Kami solat subuh berjamah di masjid dan ada juga yang solat berjamaah di bilik penginapan kerana ada yang tak tau lagi kawasan sini serta jarak masjid jauh sikit. Selepas sarapan pagi kami bergegas menaiki bas dan bertolak ke Siwa. Kami tiba di hala tuju pertama pada pukol 1 tengah hari iaitu di Jabal Mauta. Jabal Mauta adalah kubu tempat persembunyian penduduk sewaktu peperangan dan tempat jenazah dikebumikan. Di Jabal Mauta juga terdapat kubur Sa’amoun dab Qaisis. Kesan-kesan tulang dan rangka dahulu masih boleh dilihat. Terdapat juga tempat untuk dijadikan tempat simpanan meriam Jerman sewaktu perang dunia ke-2. Selepas itu kami ke Siwa Qadim, disana lah kamisolat jama’. Kota Lama Siwa merupakan kota terawal penduduk Siwa. Di sinilah kami membeli minyak zaitun, minyak jerjil, minyak-minyak lain, kurma coklat, kurma kacang dan lain-lain. Di sini dikatakan tempat pengeluaran minyak-minyakyang asli dan murah berbanding ditempat lain.
Selepas itu kami ke Istana Iskandar Zulkarnaim. Kubu Iskandar dan tempat ibadat Iskandar dibina lebih kurang 300 tahun yang dahulu. Pintunya juga dibina sejak dahulu lagi dan sehingga kini masih wujud. Tempat persembunyian penduduk dahulu sewaktu berlaku peperangan dan terdapat sebuah menara kubu. Ia digunakan untuk membuat pengumuman.
Di situ juga terdapat telaga yang digunakan untuk memandikan jenazah. Di situ juga ( bersebelahan ma’bad Iskandar ) terdapat lubang tempat simpanan emas dan barang, akan tetapi telah diambil oleh penjajah sewaktu peperangan berlaku. Ada yang berpendapat Iskandar di kebumikan di Iskandariah atau Siwa dan ada pelbagai pendapat lagi.
Penat kami bergambar dan memanjat bukit Istana Zulkarnain, kami meneruskan perjalanan menuju ke Kolam Cleopatra. Di namakan demikian bersempena kedatangan Permaisuri Cleopatra. Setiap pengantin akan mandi disitu, ini adalah salah satu adat yang dilakukan oleh penduduk Siwa dahulu dan ada pendapat yang menyatakan ia masih di amalkan lagi sampai sekarang. Ada juga yang menyatakan setiap pasangan yang bertunang akan mandi disana untuk mengukuhkan ikatan selama-lamanya.
Kami tak dapat mandi kerana apabila di kolam pertama kami semua ingin mandi dikolam kedua kerana kolamnya tidak terlalu dalam tapi pemandu koya sehingga terlepas lorong ke kolam kedua he2. Kemudian kami melawat Bahru Malah ( Laut Garam ), kami terpegun melihat kekuasaan Allah yang menjadikan laut itu sebagai Laut Garam. Air laut menjadi garam, itulah kekuasaan Allah Taala. Kami sempat mengziarahi kubur Allahyarham Ustaz Jafni, pelajar kuliah Quran di Tanta yang meninggal dunia lemas ketika mandi di kolam Cleopatra beberapa bulan yang lepas. Selepas itu kami bertolak ke tempat penginapan di Matroh.
Kami tiba jam 10 malam, dan selepas sarapan kami semua keluar mengambil udara pantai lagi. Aku, Pijo, Azam, Zahran, dan Fairuz menaiki kereta Keldai untuk ke tempat ekspo dimana Kamal dan kawan-kawan yang lain berkumpul.
Selepas itu aku,Pijo,Kamal,Azam dan Man pergi ke pusat Bowling. Sape menang ye…malu la nak cite takut riyak pula he2. ada juga yang baik hati belanja aiskrim,sape ye he2, bukan aku tau huhu. Dalam pukol 4 pagi dalam perjalanan nak pulang ke tempat penginapan, arab panggil untuk main snuker dan ping-pong dan di sana juga kami bertemu dengan pengarah yang mengambil angina pantai, jadi join jalan dengan kami pula la he2.
Ni kali pertama aku dan kawan-kawan lain main snuker.15 minit main satu je masuk he2, perlawanan sengit kan he2. 30 minit sebelum azan kami pulang ke tempat penginapan. Jalan yang sepatutnya mengambil masa 5 minit je menjadi 20 angkara tersesat. Ni semua idea pengarah la he2. sampai rumah azan subuh berkumandang dan kami solat subuh berjamaah.
Hari Keempat ( 27 Julai 2006 )
Ini adalah hari terakhir kembara kami ke Matroh & Siwa. Selepas solat subuh berjamah dan sarapan pagi, kami semua bersiap dan bertolak ke Hamam Cleopatra ( Tandas Cleopatra ). Selepas itu kami bertolak ke Pantai Qubaid dan mandi manda di sana. Sebelum mandi kami sempat lagi adakan acara sukan antaranya bolasepak pantai, lari ketam, dukung anak, lari berganti-ganti, coh ( galah panjang ) bukit manusia dalam laut dan banyak lagi. Selepas 4 jam mandi manda kami solat jama’ dan makan petang. Selepas semuanya siap, kami pun bertolak balik ke Tanta pada pukul 5 petang dan tiba di Tanta lebih kurang pukol 10 malam.
Kesimpulannya, program kembara saifi matruh & Siwa berjaya dengan selamat di samping dapat menghayati kesan kekuasaan Allah serta masyarakat terdahulu di samping meningkatkan tautan ukhuwwah kami pelajar Al-Azhar & Medic di Tanta. Semoga kita dapat mengambil pengajaran daripada penghayatan kita dan menguatkan lagi keimanan, serta ketakwaan kepada Allah Taala.