~ NyaH IsRaEL ~ ::_HiZbuLLaH PaTaHkan SeRaNgaN IsRaEL_::
Hizbullah mengumumkan bahawa pasukannya berhasil menghancurkan lima trak Israel dan berhasil membunuh serta mencederakan mereka dalam satu pertempuran sengit di wilayah sempadan sebelah selatan Lubnan.
Sebelumnya Hizbullah juga mengumumkan bahawa pasukannya menyerang pasukan Israel dekat Mazon Rose ketika tentera Israel menuju ke arah Bint Jabail. Mereka mengaku telah membunuh tentera Israel dan mencederakan beberapa tentera lainnya. Aljazeera di Haifa menegaskan adanya berita terbunuhnya tentera Israel berdasarkan sumber Israel sendiri.
Israel mengaku, sembilan dari tenteranya mengalami cedera iaitu di Maron Rose dan Bint Jabail di Lubnan. Israel juga mengakui bahawa Hizbullah meroket trak-trak Israel di wilayah antara Maron Rose dan mengenai sasarannya. Disamping perkampungan Avivem Israel juga terkena serangan.
Aljazeera menambahkan, sejumlah trak-trak Israel hancur dalam pertempuran di Maron Rose dan Bint Jabail kerana pasukan Hizbullah menyerang dengan cara gerila.
Tentera Israel menambahkan operasi militia ke selatan Lubnan pada hari ke 13 operasinya. Mereka menyatakan bahawa dalam waktu 10 hari lagi mereka dapat menghapuskan pasukan Hizbullah dalam penyerangan roket-roketnya.
Pemimpin Hizbullah Sheik Hassan Nasrallah mengakui tentera rejim Zionis boleh dengan mudah memasuki selatan Lubnan, namun katanya jika Hizbullah dan pejuangnya boleh bertahan dan teruskan perjuangan, beliau akan muncul sebagai imej baru nasionalisme Arab.
“Saya tidak mahu memberikan harapan palsu. Saya tidak pernah kata tentera Israel tidak mampu memasuki mana-mana bahagian selatan Lubnan,” kata Nasrallah, 46, yang sebelum ini kerap menjadi sasaran bunuh Israel.“Strategi kita ialah apabila tentera Israel masuk, mereka akan membayar pencerobohan itu dengan harga yang tinggi. “Ini yang kita janjikan dan ini yang akan menimpa musuh kita, insyaAllah,” katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: