~ Nyah IsRaeL ~ ::_KaMi MeNyoKoNg Mu PaLeStin & LuBnaN_::
Semua Masjid Negeri di seluruh negara hari ini berhimpun untuk menyatakan sokongan kepada rakyat Pelestin dan Lubnan selepas selesai solat jumaat.Tidak ketinggalan di Medan Ilmu Kota Bharu Bandaray Islam,Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengetuai demotrasi membantah kekejaman Israel di Medan Ilmu, hadapan Pejabat Perhubungan PAS Negeri Kelantan pagi tadi, beliau mengatakan bahawa negara Israel 'anak haram' dan penceroboh. Nik Aziz juga membakar bandera negara US, England dan Israel tanda bantahan. Lautan manusia turut sama di dalam demontrasi tersebut.
Di Mesir,Jawatankuasa Perhimpuna Aman Sejuta Umat Universiti al-Azhar Kaherah menegaskan sokongan mereka terhadap perjuangan Palestin dan Lubnan serta mendokong tindakan boikot seluruh produk Israel dan Amerika. Pernyataan ini disampaikan oleh ketua Panitia tindakan damai di Kaherah kelmarin (18/7).Beberapa wakil dari jawatankuasa demonstrasi serta sejumlah aktivis politik di Mesir kelmarin mengadakan seminar masalah Lubnan dan perjuangan di pejabat persatuan wartawan di Mesir.
Mereka menegaskan bahawa dalam menghadapi zionis Israel, sudah sampai masanya kita beralih dari tahap mengecam dan mengutuk ke tahap yang lebih tinggi iaitu perlawanan dan pertempuran. Pendekatan inilah yang harus dipilih sekarang oleh bangsa Arab. Setelah sekian lama mereka dalam keadaan lemah dan tidak berdaya dalam menyelesaikan masalah-masalah bangsa Arab dan perjuangan secara khusus.Dalam pada itu, mereka memuji langkah yang diambil oleh Lubnan dengan menyerang Zionis Israel.
Mereka mampu melakukan yang sepatutnya bangsa Arab lakukan ketika negara Arab lain tidak mampu melakukan apa-apa kecuali mengecam pertempuran yang dilakukan oleh Lubnan dan Palestin.Di sisi lain, ahli politik dan masyarakat umum menyeru agar semua pihak dapat menjalin kerjasama dan koordinasi dengan pelbagai pertubuhan untuk mendokong perjuangan Lubnan, Palestin dan Iraq serta melakukan boikot terhadap produk Amerika dan Israel.
Sementara itu, pemimpin kumpulan Hizbullah di Lubnan, Dr. Rifaat Sayid Ahmad mengirimkan surat kepada dunia Arab yang disiarkan markaz filistine lil’ilam mengatakan, ketika ini pihaknya sangat percaya dan yakin akan kemenangan daripada Allah SWT dalam menghadapi Zionis Israel. Beliau meminta bangsa Arab dan umat Islam bersatu dan menyokong perjuangan mereka. Ini kerana peperangan tersebut bukan antara Israel dan Lubnan saja, tetapi pertempuran antara umat Islam dan Zionis Yahudi Israel.
Beliau juga menegaskan bahawa walaupun situasi di Lubnan selepas serangan Israel dalam keadaan kacau-bilau dan tidak stabil namun mereka belum berniat mengurangkan serang balas. Sehingga kini mereka belum mengalami sebarang kerugian dari segi ketenteraan.Semetara itu, ketua persatuan pengacara Mesir, Abdul Azim al-Magribi mengatakan, tindakan serangan balas Palestin, Lubnan dan Iraq pada satu sisi telah menyulitkan Israel.
Pada sisi pandangan lain ia merupakan isyarat bagi umat Islam dan Arab untuk tidak mudah menyerah atau tunduk kepada keangkuhan Israel. Beliau mengajak umat Islam untuk bersama dalam Himpunan Aman sejuta Umat pada hari Jumaat depan. Beliau turut mengajak pihak polis Mesir bergabung dengan rakyat mendokong perjuangan.
Sementara itu, ketua tindakan boikot produk Amerika-Israel, Abdul Aziz al-Husaini menjelaskan, pemerintahan Arab telah melalui tiga fasa dalam menghadapi Israel. Pertama menolak aksi ganas dan kejam Israel. kedua, diam membisu. Ketiga, mengecam serangan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: