~ DiaRy ~ :- 3 P " PaMeRan Buku, PenNgaNas & PiaLa AfRika -:
Lengguh, gembira dan terharu. Itulah reaksi hatiku apabila tiba rumah pada pukul 5 petang kelmarin. Ana bertolak petang selasa lalu ke kaherah untuk mengucapkan selamat pulang bercuti buat sahabat Mahadi dan Ust Zul. Ana tak dapat pergi hantar sahabat2 ke Airport kerana ruangan duduk van dah berSardin,jadi sekadar melontarkan ucapan di rumah mereka kat Bukhari saje.
Mesir sekarang dalam fatrah Kejohanan Bola Sepak Piala Afrika dan Pameran Buku Antrabangsa EGPT 2006 yang berlansung serentak dengan Ma'rod kitab yang dirasmikan oleh Husni Mubarak pada Khamis lalu dan Piala Afrika semalam bersama ombakan merah bendera kebangsaan Mesir beserta natijah perlawanan perbukaan antara Mesir dan Libya bernoktah kepada kemenangan Mesir 3-0.
Mesir yang akan menjadi tuan rumah kejohanan Piala Afrika 2006 yang akan berlangsung pada 20 Januari hingga 20 Februari. Sebanyak 16 pasukan akan bertanding bagi merebut piala yang kali terakhir dimenangi oleh Tunisia pada tahun 2004. Kejohanan dua tahun sekali itu disertai oleh Mesir selaku tuan rumah, Tunisia selaku juara bertahan, Angola, pasukan yang pasti menjadi tumpuan kerana pertama kali akan beraksi di Piala Dunia, begitu juga Ivory Cost, Togo dan Ghana. Lain-lain pasukan adalah pasukan yang disisihkan dari Piala Dunia, Senegal, Afrika Selatan, Cameroon, Nigeria, Maghribi. Libya, Zimbabwe, Guinea, Zambia dan Congo.
Rakyat Mesir yang gilakan bolasepak, akan berpesta sepanjang kejohanan berlangsung. Lebih meriah dan bising jika Mesir layak ke akhir. Juga mungkin akan berlaku penyokong Mesir mengamuk dan menyerang penonton lawan sekiranya kalah seperti yang berlaku pada Presiden kelab Zamalek yang rosak kereta serta rumah diserang penyokong fanatik Kelab Ahli. Itulah senario bola sepak Mesir. Ada pendapat yang mengatakan, jika mahu menyerang Mesir, serang ketika perlawanan bola sepak dilangsungkan.
Dalam khutbah Jumaat kelmarin di masjid Thibin berhampiran RKB ( rumah kebajikan pelajar Kelantan Mesir ) menyindir kaki-kaki bola Mesir dengan menyamakan orang-orang dahulu mati syahid kerana menegakkan agama Allah di medan perang tapi orang zaman sekarang mati kerana bola, al-ahly dengan ahly nya dan Zamalek dengan caranya ,sampai bergaduh.Maka bangunlah pakcik sorang yang meluahkan ketidakpuasan hati terhadap khutbah tu, ni lah perangai arab, orang berkhutbah pun diorang tak puas hati,khatib jadi mangsa,sian-sian. Tulah realiti bola sepak yang menjadi darah daging segelintir rakyat mesir,terlalu fanatik.
Pameran buku antara penantian pelajar al-azhar di sini kerana di sini akan terhidang pilihan buku-buku yang mungkin tidak terdapat di pasaran tapi hanya ada di pameran ini saje di samping harga yang murah berbanding kedai biasa.Namun kerana Piala Afrika,ada ura-ura kemungkinan pameran buku kali ini terlalu singkat, tidak selama sebelumnya.
Selamat bercuti ke tanah air tercinta buat Mahadi dan bersabar buat ustaz Zul yang terkandas di Airpot kerana di syaki ' pengganas '. Kesian ustaz Zul kerana terpaksa berlapar dan tido di bilik kurungan bersama suspek rakyat Palestin,Mesir dan sebagainya.Tapi ustaz Zul tidak di gari,tidak yang lain terpaksa bergari.Ceritanya bermula begini,ustaz Zul disyaki kerana nama nya sama dengan suspek yang pihak polis buru tapi berpegang di pihak yang benar, ustaz zul hanya tenang kerana dia yakin akan dilepaskan jua akhirnya.Pesawat dah berlepas bersama barang-barangnya tapi ust Zul hanya di lepaskan pada pukul 2 petang selepas membuktikan tidak bersalah dengan memberitahu nama datuknya.Maka selesailah episod syak mengsyaki ni.
Buat sahabat-sahabat yang akan berborong kat ma'rod kitab tue, jangan terlalu boros sangat,dahulukan yang terlebih auwla,beli kitab yang tak ada kat kedai je,yang lain beli bila duit lebih.
Selamat berjuang pasukan bola sepak Egypt, sabar sahabatku yang menghadapi dugaan oleh Allah dan berbelanja lah dengan jimat cermat kat ma'rod kitab tue.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: