~ SiYaSaH ~ :- KePuTuSaN AwaL,HAMAS MeNanG -:

Hasil sementara penghitungan suara pilihanraya parlimen Palestin menunjukan puak “reformasi dan perubahan” yang diketuai Hamas terus mengalami kemajuan. Lebih dari 70 kerusi telah diraih calon dari gerakan Hamas baik yang tergabung dalam parti maupun yang mewakili bebas.
Pemimpin politik gerakan Hamas, Ismail Haneya mengatakan, dari hasil sementara penghitungan parlimen hari ini, Khamis (26/01/06), menunjukan bahawa gerakan Hamas telah memenangkan majoriti kerusi parlimen Palestin, yang memungkinkan gerakan ini membentuk pemerintahan baru.
Heneya yang menjadi calon nombor satu dari Hamas mengatakan, “Hamas telah memenangkan lebih 70 kerusi di Semenanjung Gaza dan Tepi Barat. Ini bererti Hamas telah menang lebih 50% dari jumlah pungutan.”
Melihat perkembangan hasil sementara ini, sumber di Fatah yang tidak mahu disebutkan namanya, seperti dilaporkan aljazeera, menyebutkan gerakannya mengakui atas kemenangan gerakan Hamas dalam pilihanraya perlimen Palestin yang baru pertama kali diikuti ini, sesuai dengan hasil penghitungan sementara.
Keputusan penuh akan diumumkan secara rasmi dalam masa terdekat ini. Sampai saat ini pihak suruhanjaya pilihanraya pusat Palestin belum memberikan komentar apa-apa terkait hasil keputusan sementara ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: