~ IsSuE ~ :- SMS JaNa KEuNtuNgGaN -:

“Hey, whatcha doin? I’, bord la, wana lepak mamak stal 2mrw?,adalah antara perkataan ringkas digunakan remaja masa kini dalam komunikasi mereka dengan rakan.
Teknologi khidmat pesanan ringkas (SMS) mengubah cara berkomunikasi, bukan saja di kalangan remaja, malah golongan dewasa.
Pada 2004 sejumlah 9.5 bilion SMS dihantar oleh pengguna talian mudah alih tempatan dan angka itu dijangka meningkat sekali ganda tahun ini kepada sehingga 20 bilion.Jika momentum pertumbuhan itu dikekalkan tahun ini, syarikat telekomunikasi tempatan bakal sekali lagi menikmati tahun cemerlang pada 2006 ini.
Mengikut perangkaan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKM), dalam tempoh sembilan bulan tahun lalu saja, sejumlah 13.4 bilion SMS dihantar pengguna telefon bimbit negara ini.Pada suku suku ketiga saja, SMS yang dihantar berjumlah lebih enam bilion, hampir sama dengan jumlah keseluruhan yang dihantar pada 2003, dan ia adalah peningkatan lebih sekali ganda daripada 2.5 bilion pesanan yang dihantar dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya.
Sementara pada suku pertama dan kedua tahun lalu, sebanyak 3.4 bilion dan 3.9 bilion SMS dihantar, berbanding 1.96 bilion dan 2.08 bilion sebelum ini.Penganalisis industri telekomunikasi berkata, berdasarkan aliran penghantaran SMS sepanjang tempoh sembilan bulan tahun lalu, terutama dalam tempoh suku ketiga, kadar pertumbuhannya dijangka terus mengukuh tahun ini.“Pengenalan pelbagai perkhidmatan oleh agensi kerajaan dan syarikat korporat selain rancangan hiburan realiti dan interaktif seperti Akademi Fantasia dan Malaysian Idol yang menggunakan SMS sebagai medium penghantaran menjadikan penggunaan khidmat itu semakin meningkat.
Sementara musim perayaan termasuk Hari Raya Aidilfitri, Deepavali dan Krismas adalah antara penyumbang penting kepada kerancakan jumlah penghantaran SMS.Beliau berkata, peningkatan ketara dalam penggunaan SMS itu memberikan manfaat besar kepada syarikat telekomunikasi tempatan yang kebanyakannya mencatat peningkatan ketara dalam pendapatan SMS.
Maxis Telecommunications Bhd saja, dalam tempoh sembilan bulan operasi berakhir 30 September tahun lalu, mencatat peningkatan 35 peratus dalam pendapatan daripada perkhidmatan data mudah alih kepada RM738 juta berbanding RM548 juta pada 2004 dijana daripada pertumbuhan 126 peratus perniagaan SMS.“Berdasarkan pertumbuhan ketara itu, SMS dijangka kekal sebagai sumber pendapatan penting syarikat telekomunikasi tempatan walaupun dalam keadaan pasaran yang semakin tepu,” katanya.
Penganalisis itu berkata, pengenalan pelbagai perkhidmatan SMS baru seperti SMS Suara, SMS Warna dan Hadiah Nada oleh Maxis dijangka merancakkan lagi penggunaan SMS di kalangan pengguna telefon bimbit tempatan.Penggunaan telefon bimbit di negara ini berkembang pada kadar enam peratus pada suku ketiga tahun lalu, menjadikan kadar penembusan alat telekomunikasi bergerak itu sehingga September lalu pada kadar 66.8 peratus, berbanding 50.8 peratus dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya.
Perangkaan SKM menunjukkan sehingga tempoh sembilan bulan tahun lalu, ada 17.55 juta pengguna telefon bimbit di negara ini, dengan setiap pengguna dianggarkan menghantar 345 SMS sepanjang suku ketiga lalu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: