~ SeMaSa ~ :- Amr KhaLed "Life Makers" -:

Pendakwah terkemuka Arab dan Islam, Amr Khaled melancarkan program realiti agama pertama berasaskan ibadat haji dalam usaha menarik minat ramai penduduk Islam menghayati ibadat berkenaan.
Sebaliknya, ramai menganggap kemunculan program itu bertujuan mematahkan tumpuan terhadap satu lagi rancangan yang jauh berbeza dan mendapat sambutan hangat - Star Academy.Program realiti Star Academy itu mencetuskan kontroversi di dunia Arab dan dikecam hebat kerana dikatakan tidak bermoral kerana mengutarakan 16 peserta yang hidup dan tinggal bersama di sebuah villa, menyanyi, menari dan berlakon untuk mendapat kontrak penyanyi sebuah syarikat rakaman.
Rancangan realiti tv bertajuk Life Makers hasil Khaled itu disiarkan di stesen Arab ART, ke udara 24 jam sehari selama lima hari mulai Isnin lalu.Menerusinya, Amr beserta beberapa jemaah haji, memaparkan kehidupan seorang jemaah dan cara menunaikan ibadat haji.
Program itu turut diselitkan kelas yang dikendalikan ulama terkemuka lain seperti Mufti Mesir, Ali Gomaa dan dari Yaman, Habib al-Jafri.“Ia sememangnya satu langkah unik bagi menunjukkan usaha mengerjakan ibadat haji secara langsung, tetapi masih terlalu awal bagi menilai sejauh mana keberkesanan pengalaman realiti itu,” kata Magi al-Halawani, ketua Fakulti Komunikasi Massa Universiti Kaherah yang dipetik Islam Online.
“Sekurang-kurangnya sejuta penonton Muslim akan terpegun dengan pengalaman mengerjakan haji yang dipaparkan secara mudah dan hidup yang jelas membantu mereka menunaikan ibadat itu,” kata pensyarah, Ashraf Galal.Khaled sebelum ini menerima penghargaan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) kerana kempen antimerokok.
Dia yang dianggap suara paling berpengaruh di kalangan belia Islam sekarang, menghabiskan masanya di United Kingdom bagi menyelesaikan pengajian doktor falsafah dalam bidang teologi di Universiti Wales.
Laman webnya, menerima kunjungan sebanyak 26 juta pelayar internet tahun lalu, jauh lebih tinggi daripada pengacara televisyen AS, Oprah Winfrey.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: