~ ArtiKal ~ ::_PeMiKiRaN PoLiTiK & eKoNoMi Al-MaUdDuDi_::
Biodata Al-Maududi
Abul A’la al Maududi berketurunan maudud (seorang perawi hadith Rasulullah S.A.W) yang dating bersama dengan Muhammad bin Qasim untuk membuka India. Keraa itu beliau lebih dikenali sebagai AL-Maududi. Dilahirkan di Auranyabad, Hyderabad, Deecan India. Pada 25 September 1903.
Al-Mauddudi seorang yang mempertahankan habis-habisan keunggulan syariah Islamiyah berbeza dengan datukinya, Sayed Ahmad Khan yang mendorong kuat sekularisme. Ini terjadi kerana perbezaan tarbiyah serta pendidikan. Al-Maududi mendapat pendidikan dari bapanya dan ulamak semasa zaman tersebut. Kemahiran Al-Mududi menuturkan bahasa arab urdu parsi dan English tanpa sebarang pendidikan formal bukan sahaja menyebabkan orang memandangya sebagai seorang yang self-educated tetapi juga kehebatannya diiktiraf antarabangsa.. inilah yang membezakan ulamak masa tersebut dengan Al-Maududi.
Al-Maududi memulakan bidang pekerjaan nya sebagai wartawan untuk akhbar Muslim. Kerana kecekapannya, beliau dinaikkan pangkat ke pengarang dan seterusnya ketuapengarang bagi akhbar muslim yaknilidah rasmi persatuan ulamak India. (Jama’at ulama-I Hind) . Seteleah akhbar itu laris, dan pertubuhan tersebut mula memntingkan keuntungan, Al-Maududi meninggalkan akhbar tersebut dan dilantik sebagai ketua Dar al-Salam academy, iaitu pusat penyelidikan Islam di Gudaspur.
Pengalaman dalam bidang penulisan dan kewartawanan telah membantu mem[perlengkapkan Al-Maududi untuk terjun kedalam bidang politik dan harakah Islamiyyah dengan menubuhkan jama’at Al-Islami dan terus aktif hingga ke akhir hayatnya (1979).
Al Maududi telah menulis lebih daripada 138 buah karya termasuk rencana ilmiyah , risalah dan kitab.

Al-Maududi sebagai Mujadid
Menurut Al-Maududi mujadid ialah istilah yang diberikan kepada orang-orang yang menjalankan kegiatan /melaksanakan usaha memperbaharui menghidupkan kembali dan menjernihkan semula Islam yang memenuhi konsep tajdid dalam ertikata yang sebenarnya. Menurut Al-Maududi ‘mujadid’ tidak boleh disamakan istilah modernist, reformist ,revivalist dan etc yang digunakan oleh sarjana barat untuk meluluskan kegiatan yang sama di kalangan mesyarakat barat dan primitif apabila kerajaan mereka tidak diminatilagi. Jika kita terima perkataan mujadid sama dengan terminology di atas,Dikhuathiri kita akan terperangkap dengan implikasi daripada istilah yang mereka gunakan.
Al-Maududi menyenaraikan sepuluh ciri-ciri mujadid seperti berikut:
  • Kepintaran ,kecerdikan dan kewarasan maha penting bagi seorang mujadid untuk membolehkan ia menghadapi segala keadaan dengan tabah dan sabar
  • Bersikap dan berfikiran luas , tanpa fanatik kepada mana-man amazhab. Malahan mujadid lebih mengutamakan jalan yang besar.
  • Berkeupayaan untukmengeluarkan umat Islam darilembah kesesatan dan membawa mereka kealam kebenaran dan petunjuk.
  • Berkeupayaan membezakan ajaran Islam yang suci murni daripada ajaran yang mendatang yang mencemarkan kejernihan Islam.
  • Benar-benar beriman dan Islam sama ada dalam tutur kata ,laku atau perbuatanya
  • Ijtihadnya luar biasa sehingga boleh mengatasi kebolehan orang lain daripada segi ketepatannya.
  • Kepimpinanya bermutu tinggi dan dapat menyatupadukan umat Islam
  • Berani menghadapi dan mengatasi segal cabaran dan rintangan yang didatangkan oleh sesiapapun.
  • Berfikrian luas dan bebas yang tidak terikat kepada pemikiran sezaman atau sebelumnya
  • Pemikiran dan pandangannya tajam dan jauh

Terdapat 3 matlamat utama perjuangan mujadid bagi Al-Maududi

  • Menyedarkan dan menginsafkan umat Islam khasnya seluruh manusia amnya, bahawa islam merupakan alternatif tunggal sebagai penyelesai segala permasalahan hidup ini
  • Mendaulatkan kalimah Allah (S.W.T) di bumi ini,
  • Kegigihan dan perjuangan semata-mata beribadat kepada Allah(S.W.T)

Gelaran mujadid diberikan kepada Al-Maududi disandarkan kepada beberapa sebab:

  • Sumbangan yang besar dalam kegiatan ilmiah, politik dan harakah Islamiyyah
  • mempunyai visi yang tepat teruatama untuk menyelesaikan maslahat umat islam dan politik
  • Penglibatan beliau dengan gerakan khalifah (pertubuhan politik Islam yang berjuang untuk menegakkan pemerintahan islam (khalifah ) di India
  • Menubuhkan parti baru (jama’at Islami yang baginya merupakan alternatif tunggal untuk menyelamatkan masa hadapan umat Islam di India.
  • Memperjuangkan perlaksanaan xyariah Islam sepenuhnya jika Pakistan berjaya ditubuhkan .

Bagi Al-Mauddui penglibatannya dalam politik Islam setelah sekian lama berkecimpung dalam bidang kewartawanan adalah berpegang kepada prinsip setiap umat Islam mesti aktif dalam apa sahaja kegiatan yang dapat merealisasikan kalimah Allah S.W.T. Dalam konteks semasa, politik adalah media yang tidak dapat dielakkan untuk mengelakkandari ia dikuasai oleh golongan yang zalim, tidak beriman dan beramal saleh. Al-Maududi juga mengeaskan jihad/revolusi kadangkala perlu untuk menghapuskan pemerintah yang zalim. Walaubagaimanapun, beliau tidak menggalakkan umat Islam melancarkan revolusi berdarah dalam penegakan daulah Islamiyah, jika ada jalan damai. Hikmah mesti diutamakan berdasarkan tempat suasana dan keadaan.
TEORI POLITIK ISLAM
Penting memahami konsep politik Islam
Al-Maududi menegaskan pentingnya memahami konsep politik Islam supaya Islam tidak diberi pelbagai erti mengikut nafsu dan minat golongan yang mendefinisikannya.Prinsip-prinsip umum Islam bagi Maududi perlu menekankan 2 aspek ini:
::_Islam merupakan suatu adunan daripada beraneka jenis idea yang tidak ade kaitan diantara satu sama lain.
::_Islam adalah system yang tersusun dan mempunyai prinsip- prinsip yang tetap.
Menurut Maududi, prinsip utama Islam adalah tauhid. Itulah risalah yang dibawa oleh setiap nabi dan Rasul iaitu mentauhidkan Allah S.W.T.

Hubungan ilah dan robb dengan politik Islam
Ilah ditafsirkan oleh maududi sebagai objek penyembahan (ma’bud). Justeru itu hubungan manusia degan Allah adalah seperti hubungan hamba dengan tuanNya atau penyembah dengan yang disembah.
Robb pula menurut Maududi berasal daripada perkataan arab yang membawa erti sebagai yang mencipta, yang mengatur, mentadbir dan memelihara kesempurnaan ap ajua yang dicipta. Rabb juga membawa erti pemilik. Pemiliklah yang mempunyaikuasa untuk memberi perlindungan kepada hakmiliknya. Implikasi daripada pengertian ilah dan rab ini kepada kehidupan manusia amat besar sekali. Adew yang menjadikan benda atau raja sebagai tuhan sehingga menyamakan hubungan ilah dan rab dengan raja dan rakyat.
Al Maudusi menyimpullkan bahawa terdapat amalam meluas masa kini iaitu hubungan raja dan rakyatnya hampir menyamai konsep ilah dan rob. Beliau juga mengeaskan penyesatan manusia juga adalah dilakukan oleh manusia sendiri yang didorong factor menekalkan kekuasaan untuk mencari pangkat. Kekayaan dan sbagainya. Justeru itu, Maududi benar-benar menekankan betapa pentingnya manusia mempunyai akidah yang mantap dan benar iaitu berimankepada Allah (s.W.T).

Prinsip politik Islam
Al-Mauudi membuat kesimpulan bahawa prinsip-prinsip pemerintahan islam mestilah seperti berikut :-
1. Puncak segala kekuasanan adalah Allah S.W>T yang maha berkuasa. Tidak seorang atau suatu golongan pun didalam sesuatu negara yang mengatasi undang-undang yang digubalnya.
3. Allah S.W.T adalah pemberi hokum dalam erti kata yang sebenarnya. Padanya terletak kekuasaan mutlak mengadakan undang-undang. Orang yang beriman adalah terikat erat dengankekuasaan Allah (S.W.T) dan mereka tidak mempunyai pilihan melainkan undang-undang ciptaan-Nya.
4. Pembentukan negara Islam mestilah diasaskan kepada undang-undang ciptaan Allah (S.W.T) yang disampaikan oleh Allah melalui rasulNya .
Struktur negara islam
Ketua negara: negara islam diketuai oleh seorang ektua negara yang dinamai khalifah, amir, imam atau sebagainya. Ia adalah pemegang amanah Allah S.W.T untuk melaksanakan undang-undang syariah dan segala yang ebrkaitan dengan urusan dalam dan luar negeri. Ini bererti bahawa kedaulatan tertinggi didalam negara Islam bukanlah khalifah tetapi Allah (S.W.T). Orang yang dilantik menjadikhalifah mestilah lelaki,waras, dewasa, paling alim, beriman dan bertaqwa.Al MAududi menekankan konsep yang semua orang adalah khalifah dalam erti kata yang sebenarnya yang setiap dari mereka mempunyai tanggungjawab untuk membuktikan iradah Allah (S.W.T) menydari hakikat itu tidak patut timbul konsep dictator didalam negara Islam kerana setiap orang mempunyai hak sebagai pemimpin. Ketua negara mesti bersedia untuk dikritik dan kedudukanny dari segi undang-undang adalah sama sahaja dengan rakyat yang tetap berada di bawah kekuasaan undang-undang Allah S.W.T.
Majlis syura: ditubuhkan untukmenjadi tempat rujukan dan tempat perundangan khalifah dengan orang-orang yang arif tentang undang-undang Allah.walaubagaimanapun ketua negara mempunyaikuasa tertentu untuk menentukan keputusan yang benar dan sebaliknya.didalam satu perlantikan jawatan dalam negara Islam.Almaududi menjelaskan tidak seorang pun yang boleh mencalonkan dirinya dan tidak juga boleh menjalankan kempen untuk menjawat jawatan tersebut. Tindakan ini bagi al-Maududi merupakan penyelewengan.Dalam majlis syura tidak boleh wujud parti atau golongan dikalangan ahlinya. Selanjutnya al-Maududi menyenaraikan prinsip-prinsip majlis syura seperti berikut:
::_ketua atau pengerusi majlis itu dan semua ahlinya mestilah dipilih secara bebas oleh rakyat
::_kebebasan untuk mengeluarkan pendapat dan kritik adalah diberikan kepada rakyat dan wakil wakil mereka.
::_rakyat mestilah diberitahu secara jujur dan tepat berkaitan dengan keadaan yang sebenarnya yang sedang berlaku dinegara Islam bagi membolehkan rakyat menilai sama ada kerajaan menjalankan pemerintahan dengan sempurna atau sebaliknya.
::_rakyat adalah penentu orang yang harus menjadi pemerintah yang mendapat sokongan adalah berhak memegang jawatan masing-masing. Apabila rakyat hilang kepercayaan mereka mesti mengundurkan diri.
Badan kehakiman: kehakiman mempunyai kuasamutlak dan bebas daripada pengaruh badan eksekutif (pentadbiran dan pemerintahan). Hakim mempunyai tugas untuk memastikan undang-undang Allah dilaksanakan.Hakim mestilah bebas daripada sebarang ikatan persaudaraan, kekeluargaan dan sebagainya apabil amenjalankan tugasnya di mahkamah. Setiap lapisan rakyat berhak untuk mendapat layanan yang sama.
Rakyat : Al-Maududi menjelaskan bahawa rakyat mempunyai kewajipan yang tertentu kepada negara iaitu:
::_menumpahkan segala ketaatan kepada pemerintahan Islam yang tulen dan adil.
::_menjalankan tugas yang diamanahkan oleh pemerintah dengan jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah taala.
::_bertanggungjawab memberikan kerjasama kepada pemerintah dn berkorban apa sahaja ketika menghadapai ancaman sama ada dari dalam ataupun luar negeri sama ada harta, tenaga atau nyawa (jihad)

PERLEMBAGAAN NEGARA ISLAM.

Sumber perlembagaan negara Islam
::_Al-Qur’an

::_Sunnah
::_Amalan Khulafa’ Ar-Rasyidin
::_Pendapat golongan mujtahid

Masalah penggubalan negara Islam
::_keganjilan istilah- istilah lama perlu di tukar supaya ianya mudah difahami oleh rakyat
::_keganjilan susunan kitab-kitab fikah lama
::_kelemahan dalam sistempendidikan
::_ijtihad orang yang jahil

Asas-asas perlembagana Negara Islam
Al-Maududi selanjutnya menetengahkan asas-asas perlembagaan negara Islam yang berlegar disekitar persoalan yang disenaraikan berikut:-
1.hak pemerintahan
2.batas kekuasaan pemerintah
3.kuasa dan tugas organisasi negara
4.tujuan negara
5.penyususnan negara
6.kelayakan pemerintah
7.kewarganegaraan
8.hak warganegara dan tanggungjawabnya
9.tanggungjawab dan hak negara
HAK rakyat
Al maududi telah menyenaraikan 7 hak asasi manusia yang dijamin oleh pemerintahan Islam:-
::_hak untuk hidup
::_keselamatan nyawa
::_kehormatan wanita
::_hak keperluan asasi
::_hak kemerdekaan
::_hak mendapatkan keadilan
::_hak persamaan sesama manusia

Hak Rakyat
Walaupun al-maududi membincangkan hak asasi manusia, yang dijamin islam, beliau masih lagi rasa belum mencukupi jika belum mebincangkan hak rakyat dalam negara Islam

  • keselamatan nyawa dan harta
  • perlindungan kehormatan
  • kehormatan peribadi
  • kebebasan peribadi
  • keselamatan daripada sebarang kekejaman
  • kebebasan mengeluarkan pendapat
  • kebebasan berpersatuan
  • keselamatan sentimen beragama
  • keselamatan daripda dipenjara tanpa hak
  • hak untuk mendapatkan keperluan asasi
  • persamaan disisi undang-undang
  • kebebasan beragama
  • pemerintah juga tidak terkecuali daripada undang-undang
  • hak untuk mengelakkan dosa
  • hak turut serta dalam urusan negara

Hak Musuh Dalam peperangan
1. hak golongan bukan tentera
2. hak golongan tentera
::_seksaan dengan api
::_keselamatan yang cedera
::_tahanan perang tidak boleh dibunuh
::_musuh yang terikat tidak boleh dibunuh
::_dilarang mencuri dan memusnahkan di negeri musuh
::_kesemalatan harta
::-keselamatan mayat
::_memulangkan amyat
::_larangan pembatalan perjanjian.
::_Pengisytiharan perang

KEDUDUKAN NON-MUSLIM
Perbezaan warganegara Muslim dan No-Muslim
Non-Muslim dibahagikan mengikut syariah kepada tiga bahagian
1. mereka yang menjadi warganegara Islam melalui perjanjian damai
2. mereka yang menjadi warganegara islam melalui peperangan iaitu setelah dikalahkan
3. merekea yang menjadi warganegara Islam melalui cara-cara lain seperti dilahirkan didalam negara Islam dan sebagainya.
Hak-hak umum non-muslim
Al-Maududi menjelaskan bahawa pada umumnya daarah golongann non-muslim (dzimmi ) adalah suci sama seperti kedudukan warga negaraa Islam.daarah mereka haram ditumpahkan. Justeru jika berlaku pembunuhan keatas mereka, maka pemerintahan islam diwajibkan membunuh balas pembunuhnya.
Kedudukan golongan dhimmi atau non-muslim daripada segi undang-undang jenayah Islam adalah sama sahaja dengan yang ebragama Islamhukuman yang sama juga dikenakan. Tetapi dalam kes minuman arak, golongan dhimmi dikecualikan, begitu juga dengan persamaan daripada segi undang-undang awam.
Al-Maududi selanjutnya menjelaskan bahawa didalam negara Islam barangand an cara perdagangan yang diharamkan Islam dilarang bukan sahaja kepada warganegara yang ebragama Islam tetapi juga kepada yang tidak beragama Islam seperti ribatetapi mereka terkecuali dalam kes minuman keras dan daging babi.
Islam telah mewajibkan umat Islam agar memelihara dan berpegang teguh dengan perjanjian yang mereka persetujui dengan non muslim. Sebaliknya islam nenberikan kelonggaran sama ada untuk terus berpegang kepada perjanjian itu atau memusnahkannya. Islam selanjutnya memberi kelonggaran kepada non-Muslim , iaitu merka tetapmempunyai hak sebagai golongan dhimmi meskipun gagal membayar jizyah atau menghina rasulullah (S.A.W),membunuh seorang Islam, mencemarkan kehormatan umat Islam dan sebagaiya.
Namun demikian. Hak sebagai glolongan dhimmi akan terlucut dalam dua keadaan ini:
::_Apabila mereka menyertai musuh Islam dan meninggalkan negara Islam
::_Apabila mereka melancarkan pemberontakan san kegiatan untuk menggulingkan kerajaan Islam.
Non-Muslim juga diberi kebebasan sepenuhnya untuk menentukan dasar dan amalam-amalan yang berkaitan dengan urusan peribadi mereka.
Non Muslim berhak didaili di mahkamah syari’ah atas persetujuan kedua-dua belah pihak yang bersengketa.selaanjutnya jika kes itu yang ebrkaitan dengan undang-undang peribadi melibatkan muslim dan non-muslim mereka akan diadili di mahkamah syariah. Islam juga memberikan kebebasan sepenuhnya kepada Non-Muslim untukmemilih kepercayaan mereka, menjalankan upacara keagamaan dan mengadakan perayaan agama mereka khususnya di tempat kediaman mereka, tetapi dikawasan yang didiami oleh warganegara beragama Islam, mereka tidak dibenarkan berbuat demikian.
Islam selanjutnya memberikan kebebasan kepada Non-Muslim mendirikan tempat ibadat ereka di tempat kediaman mereka. Di kawasan yang didiami oleh warganegara yang beragama Islam, bangunan ibadat yang telah sedia ada tidak boleh dirobohkan.malah apabila buruk, ia boleh diperbaiki atau dibina semula diatas tapak yang sama. Tetapi mereka tidak boleh membuat bangunan tempat ibadat yang lain di tempat-tempat lain.
Mereka juga dibenarkan membina bangunan-bangunan ibadat mereka di tempat yang penduduk yang majoritinya bukan beragama Islam dan juga di kawasan yang satu masa dulu pernah didiami oleh warganegara yang beragamma Islam dan upacara ibadat islam tetapi kemudian ditimnggalkan.
Islam juga melarang pemerintah Islam menggunakan paksaan untuk memungut jizyah dan kharaj daripada golongan dhimmi . sebaliknya cara yang lemah lembut dan baik amat digalakkan.bayaran yang berlebihan di luar kemampuan golongan dhimmi juga dilarang.Sekalipun mereka gagalmembayarnya, pemerintah Islam tidak berhak merampas harta mereka dan melelongnya.
Non Muslim yang ditimpa kemalangan bukan seadar dikecualikan daripada membayar jizyah, malahan mereka berhak untuk mendapatkan bantuan darpada institusi bait al-mal. Bantuan juga diberikan kepada orang orang tua, orang-orang cacat, orang-orang sakit dan penganggur dari kalangan non-muslim.
Al-Maududi juga menjelaskan bahawa cukai perniagaan tetap dikenakan kepada golongannon-muslim iaitu perniagaan yang melebihi 200 dirham kadar cukai yang dikenakan ialah 5% kepada non muslim dan 2.5% kepada yang muslim. AL-Maududi menekankan yang ini bukanlah ketetpan dari Al-Quran tetapi berdasarkan ilmu tafsir semasa.

Hak-hak khusus non-Muslim
::_perwakilan politik
::_kebebasan untuk mengeluarkan pendapat
::-pendidikan
::-perkhidmatankerjaan
::_perniagaan dan bidang professional

Pembelaan ke atas golongan non-Muslim
Disepanjang sejarah perkembangan Islam,sejak zaman Khulafa’ Ar-Rasyidin, kedudukan yang istimewa golongan non-Muslim tetap terjamin. Jika berlaku penyelewengan dikalangan pemerintah-pemerintah Islam yang ebrakhir dengan ekkejaman dan penindasan keatas golongan non-Muslim akan lahir golongan Qadi (hakim) yang membela nasib mereka. Pemerintah-pemerintah Islam diperingatkan tentang kesilapan dan kesalahan mereka.
MASALAH EKONOMI DAN PENYELESAIAN MENURUT ISLAM
Kapitalisme punca keburukan ekonomi dalam Islam
Kepincangan ekonomi yang disebabkan kapitalisme disenaraikan oleh Al-maududi seperti berikut:
1. Gaji buruh amat rendah sekali kerana setiap negara berusaha untuk emmasarkan barangan keluarannya dalam kadar yang maksimum, tetapi dengan harga yang paling minimum murahnya
2. monopoli sumber alam adalah satu fenomena sejagat di dunia ini, iaitu terdapat negara tertentu memonopoli sumber alam tanpa diberi peluang negara lain mendapatnya. Implikasinya ialah wujud pertentangan diantara negara di dunia ini untuk menguasai sumber alam.
3. negara kaya hanya berminat untuk melaburkan wang di negara kaya sahaja. Jika mereka tidak berminat untuk membantu negara miskin. Sebaliknya membazirkannya melalui pelaburan di angkasa lepas.

Penyelesaian ekonomi menurut Islam
Menurut Al-Maududi masalah ekonomi diselesaikan oleh Islam melalui tiga cara:
::_menggabungkan aspek ekonomi dengan segala spek kehidupan manusia yang lain.
::_memperbaiki akhlak masyarakat
::_undang-undang syari’ah dan perlaksanaanya secara total dan berkesan amatlah penting.Kuasa paksaan dan tekanan hanya harus digunakan dalam keadaan tertentu sahaja.
Ketiga-tiga prinsip ini merupakan jalan penyelesaian masalah ekonomi secara Islam yang menampakkan satu hakikat bahawa Islam mengakui tentang fitrah semulajadi manusia. Sebaliknya segala sesuatu yang bertentangan dengan fitrah itu adalah jalan yang tidak digemari oleh Islam dan jalan-jalan inilah yang cuba dihapuskan dalam Islam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: