~ IsU ~ ::_Subsidi air untuk rakyat Singapura?
Subsidi Minyak untuk rakyat Malaysia Diungkit!_::
Bila sahaja Minyak naik alasanya untuk rakyat!! Sampai bila kita harus ditipu? Minyak Dunia dalam keadaan stabil dan tidak ada tanda tanda harga minyak dunia ini mengalami kenaikan luar biasa.
Malah harganya jauh lebih rendah berbanding 3 bulan terakhir 2005. kepandaian pemimpin Umno menipu orang ramai terutama orang melayu yang tidak pernah menjengah apa apa berita turun naik harga komiditi dan saham sehinggakan mereka ditipu hidup hidup kononnya harga minyak dunia melambung tinggi. Malah kejadian serangan di Saudi baru baru ini digunakan sebagai drama baru bagi kerajaaan Paklah. Kalau beginilah sikap pemimpin Umno Hadhari masakan tidak bulan April tahun lalu, Drama Seludup Diesel digunakan sebagai sebab kenaikan minyak sehinggakan sistem pengangkutan negara terhenti dek kerana minyak yang habis, semua ini lakonan dan drama arahan paklah , Shafie Bedal dan mungkin menantunya.
Kini kita dikejut kenaikan TERBESAR DALAM SEJARAH apabila kerajaan menaikkan RM0.30sen bagi setiap liter minyak, malah bekas Menteri kewangan tengku Razaleigh pun terkejut beruk dibuatnya Paklah. Alasannya kerajaan terbeban dengan subsidi.yang mana wang tersebut sepatutnya mengalir kepada rakyat, Benarkah? Sepanjang kenaikan harga minyak yang lalu apakah kita melihat ada tindakan drastik bagi membantu rakyat? Malah buku teks danyuran persekolahan pada awal tahun inipun Kerajaaan masih belum mampu memberikan ianya percuma walaupun sudah 4 kali kenaikan minyak berlaku sejak paklah memerintah.
Yang ada peruntukan RM100 juta lebih bagi pemberian kondom dan jarum percuma kepada penagih dadah dan seks. Bukannya memberikan buku teks dan yuran sekolah percumakepada pelajar dan rakyat miskin. Belum lagi cerita bagaimana paklah menghabiskan duit untuk kempen batik, songket nukilan idea arwah isterinya itu sehingga kini diwarisi anaknya nori. belum dan yang terbaru kempen kraf.
Malah kerajaan paklah ini memperuntukkan dahulu RM40 juta wang rakyat bagi membaiki tiang MRR2 yang retak dek kerana korupnya samy Vellu. Belum lagi dikira projek melibatkan syarikat Peransang anak syarikat kerajaan negeri selangor yang ditampung kerajaan lebih 80 juta untuk pembaikan, kontraktor terlepas malah mereka kontraktor satu sen pun tak bagi.
Akhirnya yang selamat dan selesa adalah Samy Vellu dia langsung tidak terjejas dengan rombakan kebinet terbaru. Malah dia umpama raja dalam MIC yang boleh menentukan siapa gerangan hulu balangnya. Malah orang lama dalam dinasti tun Mahathir hanya samy Vellu yang tingggal.
Itu cerita Minyak!! Bagaimana dengan isi air.. mungkin kita terlalu emosi sehinggakan lupa menjadikan isu pembekalan air kepada Singapura sebagai modal dalam menyedarkan rakyat bagaimana pemimpin UMNO memberikan subsidi 50 tahun air dengan harga 3 SEN 1000 GELEN. Malah kita hanya menyebut minyak minyak dan minyak.
Kelihatan seperti orang naik minyak. Itu belum dikira bagaimana penindasan dibuat pemimpin Umno dalam isu air dalam negara. Tahukah kita purata rakyat singapura menggunakan air hak rakyat Malaysia adalah 202.73 JUTA GELEN SEHARI.
Semuanya dengan harga 3 sen 1000 gelen. Dan apa yang lebih bangangnya kerajaan UMNO ini dia beli balik air dengan harga 50sen bagi setiap 1000 gelen bagi penggunaan negari johor 32 juta gelen sehari. Ini bermakna Kerajaan singapura dapat AIR MALAYSIA SECARA PERCUMA?
Bayaran yang dibuat johor kepada singapura jauh lebih tinggi. Malah baik dan lembutnya Paklah Hadhari ini kepada singapura kita tolong pulak bina jambatan bagi rakyat dan kerajaan Singapura yang menelan belanja 400 juta? Kalau nak tahu ini lah yang dikatakan wang subsidiuntuk kepentingan rakyat.. benarlah kata kata Paklah itu tetapi untuk Rakyat Singapura!!
Cuba sebut mana mana negara yang menjualkan air mereka dengan harga 3 Sen seribu gelen? Malah China yang sama rumpun dengan penduduk di Hongkong pun menjualkan airnya kepada Hongkong melebihi 5 dollar US. Kalau beginilah harga air yang dijual Malaysia kepada Singapura ia kini boleh dimasukkan dalam satu perkara ajaib didunia. Malah mana mana pemimpin dunia yang mendengarnya mungkin menganggap pemimpin Malaysia ini Gila!!
Yang ramai rakyat singapura atau rakyat Malaysia yang mahu menyeberang? Kalau rakyat singapura yang mahu ke mari lantak merekalah nak bersesak sesak atau nak buat jambatan ,. Mengapa kerajaaan Malaysia yang sibuk nak buat jambatan bengkok tersebut.. ada pula kata kerana menjaga alam sekitar yang terdapat dalam salah satu rukun Islam hadhari cipataan ayah lah.
Ayuh bangunlah rakyat Malaysia sedar atau tidak mungkinkah benar cerita mimpi Dr Harun Din 13 tahun dulu tentang peta Malaysia dan singapura yang terbalik , apakah itu petanda Malaysia menjadi jajahan Singapura? Tak silap sudah 3 kali Paklah dan hulu balangnya bermain golf dengan pemimpin singapura kononnya membincangkan isu tertunggak.
Namun satuisupun tidak nampak ada tanda penyelesaian. Malah menantunya Khairy pula menjadi tukang jual harta negara kepada singapura. Bukannya sikit harta negara yang dijual malah melibatkan syarikat GLC iaitu syarikat berkaitan Kerajaan. Bukan itu sahaja Syarikat yang telekomunkasi(Telekom) dan pembekalan kesihatan ubat (PANTAI) dan hospital kini kerajaan singapura yang memegang kepentingan.
Kalau di Thailand rakyat turun beratus ribu orang berarak dan mendesak thaksin meletak jawatan bagi membantah penjualan saham syarikat Shin Corp milik keluarga perdana menteri itu. Itu cerita menjual harta peribadi pun rakyat Thailand sudah naik amuk? Di Malaysia menantu paklah dan Paklah sendiri sebagai Menteri Kewangan menjual Harta Negara!!! Apakah kita hanya mampu duduk diam dan mambisu sehingga tentera singapura mula bergerak masuk ke semenanjung untuk penjajahan seterusnya?
Apakah peristiwa sebegini tidak pernah belaku di semenanjung gaza yang dibuat Yahudi kepada Palestin? Untuk ingatan Singapura satu satunya negara yang mempunyai hubungan diplomatik dan ketenteraan dengan negara Israel tersebut. Malah berita terbaru bagaimana satu syarikat Link Israel mendapat lessen 3G iaitu syarikat MITV menjadi penyebab kegagalan DIGI? Walaupun DIGI jauh lebih layak berbanding MITV untuk memiliki lesentersebut?? Ini bermakna kita sudah masuk ke fasa ISRAEL menguasai telekomunukasi negara!!
Renung dan fikirkanlah...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: